Jerebu Melanda Malaysia



Jerebu ialah istilah dalam bahasa Malaysia yang merujuk kepada fenomena kabus tebal atau asap yang menutupi udara, biasanya disebabkan oleh pembakaran hutan, kebakaran hutan, atau aktiviti manusia lain yang menghasilkan partikel habuk, asap, dan bahan kimia ke udara. Jerebu boleh mengurangkan jarak penglihatan dengan ketara dan juga memberi kesan negatif kepada kesihatan manusia kerana zarah yang mengandungi bahan pencemar boleh memasuki sistem pernafasan.


Jerebu Melanda Malaysia


Jerebu sering menjadi kebimbangan serius kerana ia boleh mengganggu aktiviti harian, termasuk lalu lintas, perjalanan udara dan kesihatan manusia. Oleh itu, apabila ruam berlaku, kerajaan dan pihak berkuasa berwibawa biasanya mengeluarkan amaran kepada orang ramai untuk mengambil langkah pencegahan, seperti mengelakkan aktiviti luar, menggunakan topeng pelindung, dan mengekalkan kualiti udara di dalam rumah.

Faktor-faktor seperti cuaca, keadaan semula jadi, dan aktiviti manusia boleh menyumbang kepada berlakunya jerebu. Usaha mengurangkan jerebu melibatkan pengurusan hutan yang baik, mengawal pembakaran hutan secara haram, dan usaha mengurangkan pencemaran udara.


Jerebu Di Malaysia

Pada ketika ini, negara Malaysia sedang dilanda cuaca panas yang memberi kesan kepada kualiti udara dan suhu ambien di beberapa kawasan.

KKM menasihatkan kepada orang ramai yang berada di kawasan yang merekodkan kualiti udara tidak sihat dan/atau mengalami cuaca panas supaya mengambil langkah pencegahan bagi mengurangkan kesan ke atas kesihatan. 

Indeks Pencemaran Udara (IPU)

1 Oktober 2023


2 Oktober 2023

Index Pencemaran Udara (IPU) Terkini


Tindakan Semasa Jerebu


Apabila ruam berlaku, terdapat beberapa tindakan yang perlu anda ambil untuk melindungi kesihatan anda dan mengurangkan kesan negatifnya. Berikut ialah beberapa langkah yang boleh anda ambil:

1. Kekal di dalam rumah:

Elakkan keluar rumah tanpa perlu. Udara di dalam rumah biasanya lebih bersih daripada udara di luar apabila berlaku hembusan.

2. Gunakan pembersih udara:

Jika anda mempunyai pembersih udara atau peranti penulen udara, gunakannya untuk membersihkan udara di dalam bilik.


3. Tutup tingkap dan pintu:

Pastikan semua tingkap dan pintu ditutup rapat untuk mengelakkan asap dan habuk masuk ke dalam rumah.

4. Gunakan topeng pelindung:

Jika anda perlu meninggalkan rumah atau melancong, pakai topeng N95 atau topeng khas yang direka untuk melindungi daripada zarah kecil di udara.

5.Gunakan kipas atau penghawa dingin di dalam rumah:

Jika anda tidak mempunyai pembersih udara, anda boleh menggunakan kipas atau sistem penghawa dingin dalaman dengan penapis untuk membantu menapis udara.

6. Elakkan aktiviti fizikal yang sengit:

Jerebu boleh mengandungi bahan berbahaya, jadi elakkan senaman atau aktiviti fizikal berat di luar rumah semasa jerebu.

7. Minum air secukupnya:

Jerebu boleh mengeringkan tekak dan saluran pernafasan, jadi pastikan anda minum air yang mencukupi untuk memastikan badan anda terhidrat.

8. Pantau amaran dan nasihat daripada pihak berkuasa:

Ikuti amaran dan nasihat yang dikeluarkan oleh pihak berkuasa kesihatan dan alam sekitar tempatan. Mereka biasanya memberikan maklumat tentang keterukan ruam dan langkah-langkah yang perlu diambil.

9. Lindungi mata:

Jika mata anda berasa jengkel atau berair akibat ruam, pakai cermin mata hitam atau cermin mata untuk melindungi mata anda.

10. Sediakan stok makanan dan bekalan kecemasan:

Semasa tempoh yang teruk, sediakan bekalan makanan dan kecemasan yang mencukupi untuk bertahan beberapa hari jika perlu.

Tindakan Semasa Jerebu

Ingat bahawa jerebu boleh memberi kesan serius kepada kesihatan, terutamanya pada orang yang mempunyai penyakit pernafasan atau jantung, kanak-kanak dan orang tua. Jika anda atau ahli keluarga anda mengalami masalah pernafasan yang teruk atau gejala kesihatan serius yang lain, dapatkan rawatan perubatan segera.

Nasihat Penjagaan Kesihatan Semasa Cuaca Panas Dan Jerebu


Tindakan Semasa Jerebu

Tindakan Semasa Jerebu



Ikuti laman sesawang berikut untuk keterangan lanjut berkaitan info cuaca panas dan kesan jerebu:





Catat Ulasan

2 Ulasan

  1. cuaca skrg ni pun siang malam panas...
    ditambah dgn jerebu lagi..aduhaii

    BalasPadam
  2. terkejut juga tiba2 jerebu huhu

    BalasPadam

[PENAFIAN]

Saya adalah pemilik blog www.bondezaidalifah.com secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.

Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.

Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.

~Awak sportinglah....terima kasih sudi tinggalkan komen dibawah.

~Sila tinggalkan link untuk Bonde balas kunjungan...

Terima kasih.