20 Resepi Ikan Untuk Juadah Berbuka Puasa

20 Resepi Ikan Untuk Juadah Berbuka Puasa Assalamualaikum dan Selamat Petang... Salam 21 Ramadhan tinggal 9 hari lagi akan menyambut bulan Syawal.  Mesti anda tak tahu nak masak apa untuk akhir-akhir minggu puasa ini, Bolehlah cuba 20 Resepi Ikan Untuk Juadah Berbuka Puasa dibawah yang pasti menjadi dan sedap sekali.


20 Resepi Ikan Untuk Juadah Berbuka Puasa

1 Resepi Ikan Salmon Bakar Lemon



 

Bahan-Bahan:-

1 potong Ikan Salmo
1 hiris lemon
1 sudu kecil serbuk lada hitam 

Cara-cara memasak:-

1. Perah jus lemon pada ikan salmon
2. Kemudian gaul rata lada hitam pada ikan salmon
3. Bakar guna pan grill atau pemanggang ajaib sehingga masak.

Simple sangat nak masak ikan salmon bakar lemon ni. Cuma kalau bakar atas non stick pan tu pastikan bahagian bawah dah masak betul baru terbalikkan ikan. Kalau belum masak, masa terbalikkan mesti bentuk potongan ikan tu rosak lari dari bentuk asal sebab tekstur ikan salmon ni agak lembut. Yang tak pakar masak macam Fiza kena hati-hati masa nak terbalikkan untuk jaga rupa bentuk tu cantik je. Ala, sama je macam goreng ikan tu.
Kebiasaanya yang orang selalu masak ikan salmon ni guna kaedah bakar je la. Kalau rebus agak-agak hancur tak isi ikan tu. Lagipun ikan salmon jenis cepat masak. Rasa pun berlemak sedap sebab ada lemak pada bahagian kulit tu.

2 Resepi Ikan Rebus Goreng Thailand Sedap dan Mudah



 

Bahan-Bahan:-

5 ekor ikan kembung/sardin
3/4 - 1 Ketul nise kerek
2 Batang Serai ( dititik terlebih dahulu )
1/2 sudu garam
2 ulas Bawang Putih ( dititik terlebih dahulu)
5-7 keping Asam Keping
5 helai Daun Limau Purut ( dicarik-carik sedikit)
7-8 biji cili burung
Air secukupnya


** Jika nak buat banyak ikan boleh doublekan atau tripplekan bahan-bahan janji sesuai dengan jumlah ikan.

Cara-cara memasak:-

Masukkan semua bahan kecuali ikan dan cili burung. Bermula dari serai, bawang putih, asam keping, daun limau purut, garam dan nise kerek / gula melaka



Kemudian masukkan ikan diatas semua bahan tadi dan cili burung.

Masukkan air secukupnya. Sebolehnya air sama paras dengan ikan. Rebus sehingga air sedikit kering dan tak kering sangat.



Kemudian, perlahankan api dan cuba rasa air rebusan. Jika 'after taste' atau terlampau masin/manis boleh tambah air panas. 

Jika dah rasa ok, boleh digoreng atau dimakan terus.

3 Resepi Ikan Pari Asam Pedas Meletop Sedap




Bahan-Bahan:-

2 potong ikan pari (dipotong kecil seperti gambar dibawah)
5 tangkai daun kesum (dibersihkan dan ambil daunnya)
2 batang bunga kantan (dibelah 4)
2 batang serai (diketuk)
10 batang bendi (dipotong 2)
1 sudu kecil pes asam jawa
2 senduk cili kering (yang telah dikisar)
3 ulas bawang putih (dihiris)
1 biji bawang merah (dihiris)
1/2 inci halia (dihiris)
1 sudu kecil serbuk kunyit
sedikit minyak masak
sedikit gula melaka
sedikit air limau nipis
sedikit air
garam secukupnya

Cara-cara memasak:-



Potong ikan pari seperti saiz diatas dan lumurkan dengan air limau nipis kemudian cuci bersih dan toskan. 


Panaskan minyak dalam kuali kemudian masukan cili kering goreng hingga garing, kemudian masukkan bawang putih, bawang merah, halia, dan serbuk kunyit dan kacau hingga garing, masukan pes asam jawa bersama air dan biarkan ia mendidih hingga menggelegak kacau pelahan hingga pecah minyak.

Lepas tu masukan ikan pari, bendi, daun kesum, bunga kantan, serai garam, gula, air limau nipis dan kacau perlahan dan biarkan hingga mendidih seketika.

Dengan menggunakan api perlahan kacau pelahan hingga sayur kelihatan layu atau sayur telah lembut. 

Asam pedas siap untuk dihidangkan, jangan lupa.. hidangkan asam pedas bersama nasi panas, telur masin dan juga hirisan timun.

4 Resepi Ikan Talapia Masak Lemak Cili Api Nanas



Bahan-Bahan:-

Ikan Talapia
Bawang Merah
Bawang Putih
Halia
Belacan 
Kunyit
Serai
Nanas
Cili padi
Santan
Garam + Ajinomoto

Cara-cara memasak:-


Bersihkan ikan dengan air garam + air basuh beras (jika ada kosek beras) + tepung + garam untuk hilangkan rasa tanah dan hanyir ikan darat. Kemudian goreng ikan dengan garam kunyit seperti biasa. Goreng garing-garing.



Blend semua bahan di atas kecuali ikan. Kemudian masukkan dalam periuk/kuali yang telah diisi air mengikut sukatan yang sesuai. Biarkan mendidih. *nak tumis pon boleh. Ikut suka.

Masukkan nanas dan santan. Pastikan api sederhana dan lauk dikacau sentiasa supaya santan tidak berkepala/berbuih. 

Akhir sekali masukkan ikan dan garam serta ajinomoto secukup rasa.

5. Resepi Ikan Tongkol Masak Lemak Cili Api



Bahan Rebus:-


Ikan tongkol
Bawang putih – Hiriskan
3 keping asam keping
Lengkuas – Hiriskan
Serai – Ketukkan
Garam secukup rasa
Air secukupnya

Masukkan ke semua bahan dalam periuk dan rebuskan sehingga ikan tongkol empuk. Air rebusan tu pulak jangan dibuang, sila asingkan dan buang segala bahan tadi tu. Hanya ambil ikan dan air rebusan semata-mata.

Bahan Kuah Kuning:-

Ikan tongkol yang dah di rebus
Air Rebusan Ikan Tongkol
Santan pekat
2 keping Asam keping
Timun
Kacang panjang
Tomato

Bahan Kisar

Bawang merah
Cili Api
Halia
Kunyit

Cara-cara memasak:-

Ok bab ni senang kerja korang, ambil periuk, masukkan bahan kisar, air rebusan, santan, asam keeping, kacang panjang, timun dan kacau sehingga ianya mendidih. Jaga elok-elok supaya santan tidak berketul-ketul ya. Kemudian masukkan ikan, tomato dan garam secukup rasa.

6 Resepi Sambal Tumis Sardin Kegemaran Seisi Keluarga



Bahan-Bahannya:-

Sardin dalam tin.
Bawang besar
Bawang putih
Cili boh yang ada campuran asam jawa. Kalau tak ada, korang boleh buat air asam jawa ikut kemasaman rasa yang korang inginkan.
Garam
Serbuk perasa (selalu guna sebuk perada Adabi)
Kicap pekat.
Minyak masak

Cara-cara memasak:-

Panaskan minyak. Goreng sardin terlebih dahulu sampai garing.

Minyak goreng sardin tadi digunakan separuh untuk menumis cili boh. 

Bila cili boh dah masak barulah dimasukkan bawang besar dan bawang putih.

Kemudian barulah dimasukkan sardin yang telah digoreng, manakala sos sardin dalam tin yang telah diasingkan dimasukkan sedikit demi sedikit. Tak gunakan semua sos dia.

Tambah serbuk perasa, garam dan kicap ikut rasa masing-masing.

Dah siap masak bolehlah dihidang.

7 Resepi Ikan Sardin Masak Kari



Bahan-Bahan:-

1 tin sardin
3 ulas bawang merah - hiris
2 ulas bawang putih - hiris
2 sudu besar serbuk kari
4 cili padi
1 tangkai daun kari
Sedikit halia
Garam
Asam jawa (aku tukar guna asam keping [1])
Ubi kentang (aku saja tambah)

Cara-cara memasak:-

Asingkan ikan sardin dan sosnya. Panaskan minyak dan goreng ikan sardin sehingga agak agak rata bergoreng. 

Panaskan minyak dalam kuali lain. Masukkan cili padi, bawang merah & bawang putih yang dah dihiris, halia dan daun kari sehingga garing dan wangi.

Masukkan serbuk kari yang dibancuh dengan sedikit air. Goreng sehingga rempah garing dan wangi.

Masukkan santan, ubi kentang dan air secukupnya. Tunggu sehingga ubi kentang empuk, baru masukkan ikan sardin, asam keping dan garam. Kalau suka boleh la tambah sos sardin. Angkat dan sedia dihidangkan. 


8 Resipi Sardin Panggang Daun 'Rosemary', Daun Pudina dan Lemon



Resipi ini untuk 2-3 orang ~

Bahan-Bahan:-

4 size sederhana Ikan Sardin Segar di potong setengah ( Butterfly cut)

Daun "Rosemary' kering (Dried Rosemary) [Kalau anda guna daun segar rosemary, boleh tumbuh hingga lumat menjadi Pes]

Daun Pudina Segar ( Dicincang halus ) - Jika guna daun pudina kering, secubit dua sudah mencukupi kerana yang kering bau dan rasanya kuat sedikit.
Garam
Buah Lemon
Lada sulah

Cara-cara memasak:-

Cuci dan siang ikan sardin sehingga bersih. Buang tulang. Keringkan dan letak tepi.
Campur kan herba tadi ( Pudina dan Rosemary ) bersama garam secukup rasa.

Perah setengah biji Lemon ke dalam adunan pes tadi dan pastikan gaul sebati bersama Ikan Sardin yang disediakan.

Panaskan kuali dengan air sederhana ( lebih bagus jika guna non-stick ) , tuang 1-2 sudu minyak zaitun/ minyak canola.

Setelah panas sedikit, masuk kan ikan sardin tadi dan biarkan ia garing terlebih dahulu sebelum pusingkan .

Dah pusing , garing . Siap untuk diangkat !! Anda boleh hiaskan dengan hirisan lemon atau perahan lemon jika mahu.

9 Resepi Ikan Patin Steam Ala Minah Koboi




Bahan-Bahan:-

Ikan patin la of cos.. Sila basuh dgn bersih bg menghilangkan bau hanyir/kolah yg boleh potong steam bila na mkn nnt...

**Tips nya boleh dicuci dgn air asam jawa or limau kasturi...

3 batang serai diketuk
5 cili burung diketuk
5 cm halia dimayang kasar
3 ulas bawang putih dimayang
1 ulas bawang merah dimayang
3 tbsp sos tiram
1 tbsp minyak ikan
5 ulas limau kasturi di ambil jus nya sahaja
Garam secukup rasa

* Boleh juga ditambah 1 biji tomato dipotong wedges or carrot jika suka...

Cara-cara memasak:-

Sediakan semua barang di atas.

Selepas ikan dicuci bersih gaulkan semua bahan di atas bersama ikan.

Steam kan ikan menggunakan pengukus atau na lagi mudah pakai pemanggang ajaib.. Kalo pakai pemanggang ajaib kena add air skit kalo tak hangus ikan tu..jadik ikan bakor pulak nnt... Masak selama 20-35 mins...

10 Resepi Ikan Goreng Sambal Hijau



Bahan-Bahan:-

Ikan yang siap digoreng garing
Bahan-bahan sambal:
6 biji Cili hijau
3 biji cili padi hijau
5 ulas bawang putih
2 ulas bawang merah / 1/2 bawang besar
1 biji tomato
1 sudu air asam jawa
Gula dan garam sebagai perisa

Cara-cara memasak:-

Kisar cili hijau, cili padi, bawang putih dan bawang merah. Tumiskan bahan kisar hingga masak dan agak pecah minyak... Kalau kering boleh letak air sikit. Letakkan air asam jawa dan kacau rata.

Masukkan tomato yang dipotong nipis. Masukkan gula dan garam. Gaul rata dan sebati.

Cara hidangan:- Gaulkan ikan goreng dengan sambal sebelum diangkat, atau Susun ikan dalam pinggan dan tuang sambal hijau di atas.

11 Resepi Ikan Siakap Bakar Berempah Harum



Bahan-Bahan:-

1 ekor ikan siakap (dibersihkan)
1 helai daun kunyit (diracik/dihiris halus)
2 helai daun limau purut (diracik halus)
bahan-bahan dikisar bersama :

3 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
1 batang serai
1 helai daun limau purut
3 kelopak bunga kantan (dihiris terlebih dahulu)
1 sudu makan cili giling (boleh ganti dengan cili api jika suka)
1 sudu besar rempah kari ikan
3 sudu makan air asam jawa
1 sudu besar kicap pekat
sedikit belacan bakar
1 inci halia
1/2 inci lengkuas
gula dan garam secukupnya
sedikit air

Cara-cara memasak:-

Panaskan minyak secukupnya di dalam kuali. Tumis bahan-bahan kisar hingga terbit bau. Tutupkan api. 

Sementara itu, sediakan kertas foil dan dulang pembakar.Kelar ikan terlebih dahulu Letakkan ikan di tengah-tengah kertas foil. Tuangkan kesemua perencah tadi di atasnya. Taburkan hirisan daun limau purut dan daun kunyit dan balut dengan kemas. Perapkan sebentar lebih kurang 15 minit.

Kemudian bakar ikan sehingga masak.

Setelah masak, hidangkan. Boleh juga diperahkan sedikit dengan jus limau kasturi/limau nipis jika suka. Memang berbaloi...

12 Resepi Ikan Masak Kacang Hitam Masin Sedap




Bahan A:

Ikan Kerisi atau boleh guna ikan lain yang sesuai - 1 ekor ikan jenis kerisi bali bersaiz anggaran 600gram dibuka sisik, perut dan dibersih. Belah separuh bahagian bawah kepala sehingga hampir ke bahagian ekor dan buang tulang utama sehingga ikan dapat ditiarapkan.

Perap ikan dengan garam, bawang putih, asam jawa dan sedikit serbuk kunyit.

Gaul dengan 2 sudu makan tepung jagung dan goreng cara deep fried dengan kedudukan ikan bertiarap dan bahagian kepala mendongak ke atas sehingga masak.

Angkat perlahan lahan dan letak diatas pinggan.

Bahan B: Sayur-sayuran dan bahan-bahan campuran untuk hidangan bersama ikan

1/2 biji lobak dipotong bentuk batang mancis,

4 batang kacang panjang dipotong memanjang mengikut panjang lobak tadi,

1/2 biji bawang besar dipotong mayang dan dicarik.

1/2 tin kacang hitam masin (boleh guna sekali isi ikan dalam tin kacang hitam masin).

Cara-cara memasak:-

Tumis bahan-bahan ini dengan 2 biji bawang merah,1 inci halia dihiris, dan tambah garam dan pati bilis secukup rasa dan gaul sehingga masak.

Tambah setengah cawan air yang digaul dengan setengah sudu makan tepung jagung, gaul seketika dan matikan api.

Tuang bahan-bahan ini pada ikan yang digoreng tadi mengikut susunan sendiri. Siap.

13 Resepi Ikan Cencaru Sumbat Sambal Mama Liez



Bahan-Bahan:-

Ikan cencaru (dibelah belakang)
Bahan untuk sambal (dimasak seperti buat sambal)
1 ulas bawang besar (dicincang)
2 ulas bawang putih (dicincang)
3 sudu cili giling
1 sudu paste asam jawa
2 inci belacan
garam dan gula
bawang besar (dihiris)

Cara-cara memasak:-

Ikan sencaru tadi di lumur garam kunyit. Kemudian sumbat sambal tadi dalam ikan.

Panaskan kuali dengan sedikit minyak dan letak ikan dan bakar hingga masak.

Kemudian hidangkan dengan nasi panas.

14 Resepi Siakap Masak Tiga Rasa



Bahan-Bahan:-

1 ekor ikan siakap
Sedikit garam
Sedikit kunyit
Sedikit tepung jagung
Minyak yang banyak
Bahan Tumis
1 biji bawang hollang (potong dadu)
4 ulas bawang putih dihiris
1 inci halia dihiris
1 biji serai diketuk
Cili padi (ikot selera kepedasan, aku pakai 6-10 biji potong kecik-kecik)
2 sudu cili boh

Bahan Sos

2 sudu cili sos
2 sudu sos tomato
2 sudu sos ikan (brand sotong thai - tak payah pun takpe kalau ada lagi sedap alaaa pegi je la beli boleh masuk dalam banyak masakan tau memang sedap kalau pakai sos ikan)
3 sudu sos tiram
Sedikit garam
Sedikit gula

Bahan Lain

1 biji tomato (potong dadu)
Nenas dalam tin - separuh (Potong Dadu)
4 helai daun limau purut

Cara-cara memasak:-

Ikan siakap dioles dengan garam kunyit dan tepung jagung sehingga rata dan kemudian digoreng.

Sambil tunggu ikan masak, hiris barang tumis dan isi sos 3 rasa

Keluarkan sedikit minyak goreng ikan tadi dan tumis cili boh

Lepas sos dah pekat, masuk bahan-bahan lain iaitu tomato, nenas, daun limau purut dan sos tu dicurah atas ikan.

15 Resepi Kengsom Siakap



Bahan-Bahan:-

Ikan siakap 1 ekor
Kangkung 5 pokok - patah2
Serai 1 batang - ketuk
Daun limau purut 5 helai - siat2
Daun kesum - segenggam
Gula melaka - agak2
Garam secukup rasa
Air kosong 2 cawan

Bahan Kisar
Air asam jawa
Lada kering 6 tangkai - rebus
Cili padi 8 tangka
Bawang merah 4 biji
Bawang putih 3 biji
Lengkuas 2 inci
Halia 2 inci
Belacan bakar 2 inci

Cara-cara memasak:-

Satukan bahan kisar dengan Air kosong, gula melaka, serai, daun kesum, daun limau, Biarkan sampai mendidih.

Kemudian masukkan ikan..tutup kejap, akhir sekali masukkan kangkung.. biarkan kejap...kuah jangan banyak sangat.. sikit je cukup k... okey siap 

16 Resepi Ikan Tongkol Singgang



Bahan-Bahan:-

Ikan tongkol
Serai [diketuk]
Bawang merah [dihiris]
Halia [dihiris]
Lengkuas [dihiris]
Kunyit hidup [dihiris]
Bawang putih [dihiris]
Asam keping
Cili padi
Kacang bendi

Cara-cara memasak:-

Rebus air sehingga mendidih sukatan mengikut kesesuaian.

Bila mendidih masukkan bahan-bahan dihiris,serai.

Apabila semua nampak layu masukkan kacang bendi kemudian masukkan ikan tongkol,asam keping dan cili padi.
Perasakan dengan garam.

17 Resepi Ikan Sardin Masak Kicap Pedas




Bahan-Bahan:-

1. Ikan sardin
2. Cili boh 1 1/2 sudu makan
3. Cili padi 4biji
4. Bawang besar 1 biji
5. Bawang putih 4 ulas
6. Halia sebesar ibu jari
7. Kicap manis kipas udang

Cara-cara memasak:-

Lumurkan ikan sardin dengan garam dan kunyit. Goreng sampai garing. Toskan. Letak tepi.

Tumbuk bahan 3,4,5. Masukkan minyak sikit je. Ngam ngam untuk menumis. Tumis bahan 3,4,5 sekejap dan masukkan cili boh. Tumis sampai cili boh warna merah pekat.

Masukkan air dan halia. Tunggu sampai mendidih. Masukkan kicap manis kipas udang.

Masukkan garam dan gula.

Dah mendidih, masukkan ikan goreng sardin. Takyah masak ikan lama sebab dah goreng tadi. Balik-balik je dah boleh angkat. 

18 Resepi Ikan Mayong Masak Cuka



Bahan-bahan:-

Ikan mayong/ikan pelotan/ikan tongkol digoreng, kalau garing lagi sedap)
3 batang serai, dihiris nipis
3 ulas bawang merah, dihiris kasar
3 ulas bawang putih, dihiris kasar
2 inci halia, dihiris
1 sudu kecil halba campur
2 cawan cuka masak
1½ cawan air
sedikit garam,
gula dan
serbuk kunyit
2 sudu minyak masak

Untuk hiasan:

1 biji bawang besar dipotong taji
2 biji cili merah, dibelah tanpa putus
6 biji cili api, dibelah tanpa putus

Cara-cara memasak:-

Ikan mayong, dibasuh dengan air campur tepung gandum bagi menghilangkan lendir-lendir dan kemudian dibasuh dengan limau kasturi, ditoskan. Ikan dikelar-kelar supaya bila goreng nanti tak meletup-letup dalam kuali, gaulkan garam kunyit dan goreng. Dah habis goreng letak dalam pinggan.

Panaskan minyak dan tumis serai yang dihiris hingga kekuningan, masukkan halba campur hingga naik bau.

Masukkan bawang merah, bawang putih yang dihiris agak kasar tu pun bagi sampai nampak layu. Masukkan cuka serta 1½ cawan air dan serbuk kunyit. Biarkan kuah tu mendidih, kemudian masukkan ikan yang digoreng tu dan reneh dalam lebih kurang 10 min atau mendidih

Masukkan bawang besar, cili api serta cili masak yang dibelah, padam api dan taburkan garam secukup rasa.

Nota: -

Cuka ni kalau siapa tak tahan boleh buat pedih perut, jadi untuk naturalize masukkan sedikit gula tapi jangan terlalu banyak nanti jadi manis pulak

19 Resepi Kari Kepala Ikan Tenggiri Ala Mamak Bonda Chanteq




Bahan-Bahan:-

Halba Campur
Serbuk Kari (dicairkan)
Air Asam Jawa (pekat)
Halia (dihiris)
Bawang Putih (dihiris)
Bawang Merah (dihiris)
Serai (tiadapun tidak mengapa)
Buah Tomato
Sayur Bendi
Santan Pekat
Minyak untuk menumis
Kepala Ikan Tenggiri

Cara-cara memasak:-

Panaskan minyak. Tumis bawang putih, bawang merah, halia dan alba campur hingga wangi. 

Masukkan serbuk kari yang telah dicairkan. Kacau sebati. 

Tunggu hingga mendidih, masukkan air asam jawa (pastikan air asam jawa jangan terlalu cair) masukkan kepala ikan tenggiri. Kemudian, masukkan pula santan, buah tomato dan sayur bendi, biarkan mendidih hingga masak. 

Untuk masakan kari mamak ni, penggunaan santan pekat hanya sedikit sahaja tidak sama seperti kari Melayu. Manakala lebihkan penggunaan serbuk kari.

20 Resepi Sup Ikan Merah




Bahan-Bahan:-

2 potong isi ikan merah ( di gaul dengan garam dan di goreng sebentar agar isi ikan kenyal)
1/2 labu bawang besar - di mayang
2 biji bawang putih - di mayang
1 cm halia - di mayang halus
4 biji cili padi - di belah 2
2 cm kulit kayu manis,
4 biji buah pelaga
1 kuntum bunga cengkih
garam secukup rasa
lada hitam secukupnya
minyak untuk menumis
Segelas air.

Cara-cara memasak:-

Tumis bawang besar, bawang putih, halia , cili padi, kulit kayu manis, buah pelaga dan bunga cengkih sehingga naik bau.

Masukkan air, garam dan lada sehingga mendidih. Rasa.. 

Setelah rasa menepati citarasa, masukkan ikan dan biarkan sehingga mendidih. 

Angkat dan hidangkan.


Inilah 20  Resepi Ikan Untuk Juadah Berbuka Puasa yang boleh anda pilih untuk dimasak untuk berbuka nanti.  Selamat mencuba...

 
 ~ Bonde Senyum Riang ~

Anda Mungkin Menyukai Bacaan Ini

5 PEMBERI ULASAN

  1. waduh semua resepi sedap dan bleh cuba nanti.. bonde tukar template ye cantikk

    BalasPadam
  2. perghhh
    sedap-sedap belaka semua

    BalasPadam
  3. mujur jengah sini waktu pagi..kalau waktu tengahhari pasti bukan terliur jer perut terus berdendang jugak...

    BalasPadam
  4. 1st timetau ada resepi sardin bkr

    BalasPadam
  5. Koki berbakat yang satu ini baru saja berbagi resep makanan penutup yang luar biasa dan telah populer di Jepang - kue keju yang terlihat seperti sepotong keju asli!Cheesecake Jepang ala kartun yang seperti banyak kamu lihat di TV! , kini tampil dalam wujud 3D. Tapi apakah ini sekedar animasi, atau kita benar-benar dapat memakannya?

    BalasPadam

[PENAFIAN]

Saya adalah pemilik blog www.bondezaidalifah.com secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.

Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.

Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.

~Awak sportinglah....terima kasih sudi tinggalkan komen dibawah.

~Sila tinggalkan link untuk Bonde balas kunjungan...

Terima kasih.