BondeZaidalifahDotCom

12:50 pm

Jom baca....

Barangsiapa yang hatinya selalu galau, rezeki seret, jodoh juga belum dapet, rindu punya keturunan dan jalan keluar dari berbagai kesulitan ...
Silahkan simak penjelasan Imam Al-Qurthubi.

Imam Al-Qurthubi mengisahkan, ada seorang laki-laki mengadu kepada Hasan Bashri tentang kegersangan (kemarau). Hasan Bashri berkata, "istighfarlah kepada اَللّهُ".

Yang lain mengadu kepada beliau tentang kemiskinan. Hasan Bashri juga berkata, "istighfarlah kepada اَللّهُ".

Yang lain mengeluhkan, "doakan aku kpd اَللّهُ agar aku dikaruniakan anak".

Hasan Bashri juga menyarankan yαng sama, "beristighfarlah kepada اَللّهُ".

Dan yαng lain lagi mengadu kepadanya ttg kekeringan di kebunnya, Hasan Bashri pun berkata, "Beristighfarlah kepada اَللّهُ".

Kemudian dalam satu kesempatan, Rabi' bin Shabih menemui Hasan Bashri. "Banyak orang mengadukan bermacam-macam masalah dan mengapa anda memerintahkan mereka untuk beristighfar?" Tanya Rabi'.

Hasan Bashri menjawab, "Aku tidaklah mengatakan hal itu dari diriku sendiri. Tetapi sungguh اَللّهُ SWT telah berfirman, ; "Mohonlah ampun kepada Tuhanmu, sesungguhnya Dia Maha Pengampun, niscaya Dia akan mengirimkan hujan kepadamu dengan lebat, dan membanyakkan harta dan anak-anakmu dan mengadakan untukmu kebun-kebun dan mengadakan (pula di dalamnya) untukmu sungai-sungai," (QS Nuh: 10-12)



 ~ BONDE :) RIANG~

Baca entri yang lain

0 TEGURAN MEMBINA

~Awak sportinglah....terima kasih bagi comment.
~sila tinggalkan link untuk Bonde balas kunjungan...
~Dari Bonde Senyum Riang


[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di iffah208@gmail.com. 

[PENAFIAN] www.bondezaidalifah.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini. 

Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri. 

Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.

Arkib Blog

Babab.net

JUMLAH PAPARAN HALAMAN