Mengenali Tanda Dan Punca Cirit-Birit Kucing



Seperti haiwan-haiwan yang lain, anak kucing boleh juga diserang sakit perut dari masa ke semasa yang menyebabkan najis menjadi cair.

Sebenarnya, cirit-birit adalah titik permulaan masalah kesihatan yang biasa, dan ia mungkin akan menjadi masalah serius kalau tidak dijaga sebaiknya.

Kucing anda akan kelihatan lesu dan tidak aktif. Jadi adalah tanggungjawab kita untuk untuk membantunya sama ada membawanya ke klinik ataupun membelikannya ubat.


Mengenali Tanda Dan Punca Cirit-Birit Kucing

Mengenali Tanda Dan Punca Cirit-Birit Kucing

Punca-punca Kucing Cirit-Birit

Terdapat beberapa punca yang boleh mengakibatkan cirit-birit anak kucing anda cirit-birit:

a. Perubahan Diet

Kita haruslah menyemak makanan yang diberikan sama-ada masih boleh dimakan ataupun sudah rosak.

b. Kesan Ubat Ubatan

Kita perlu menyemak ubat-ubatan yang diberikan kepada kucing anda, sama ada ia bersesuaian dengan penyakit kucing tersebut. Jangankan kita beri kucing anda sebarangan ubat dan ubat yang telah tamat tempoh.

c. Parasit Usus

Kita juga perlu menyemak jadual pemberian ubat cacing kepada kucing anda, sama ada ianya masih mengikut jadual atau tidak.

d. Keracunan Makanan

Jika kucing anda mengalami keracunan ia akan kelihatan lesu, tiada selera makan, haus, gusi kelihatan pucat, air liur meleleh, mengalami kekejangan, memuntahkan makanannya dan membuang najis berdarah.


ketahui maksud najis kucing anda


Tanda-tanda Cirit-Birit


Beberapa tanda atau simptom cirit-birit adalah seperti yang kita sudah sedari, iaitu perubahan najis yang cair, dehidrasi dan lemah.
Pencegahan Cirit-Birit

Kita perlulah peka terhadap keadaan anak kucing, terutamanya yang berumur 1 bulan hingga 6 bulan, kerana anak kucing ini lebih sensitif berbanding kucing yang lebih besar.

Kita perlu membuat ‘pemantauan harian’ pada selera makan, najis dan kencing serta memerhatikan tingkahlaku samada aktif atau pun murung.
Rawatan Cirit-Birit

a. Hentikan Pemberian Makanan

Puasakan kucing anda selama 24 jam, bagi merehatkan perut mereka. Jangan beri kucing minum susu. Ini akan mengakibatkan perut kucing bertambah sakit.

b. Lakukan Perubahan Diet Secara Berkala

Kita hendaklah memastikan perubahan makanan dilakukan secara berkala dan perlahan iaitu dengan mencampurkan makanan yang sebelum ini dengan makanan yang baru.

Secara perlahan kita boleh menambahkan kuantiti makanan baru selama seminggu sehingga anak kucing dapat menerima makanan yang baru sepenuhnya.

c. Gunakan Probiotik

Jika anak kucing masih mengambil antibiotik, rawatan ini bukan hanya membunuh bakteria yang ada dalam badan namun membunuh sekali bakteria bagus dalam sistem anak kucing anda.


Buatlah pertanyaan kepada veterinar anda terlebih dahulu sekiranya probiotik diperlukan untuk anak kucing anda dalam membantu masalah ususnya.

d. Beri Ubat Cacing


Berikan ubat cacing kepada anak kucing anda setiap bulan untuk menghapuskan cacing yang ada di dalam ususnya.

e. Makanan Berkhasiat Untuk Kucing Cirit-Birit

Anda boleh cuba beri labu bersama dada ayam yang dimasak secara rebus. Cara ini, untuk membolehkan najis kucing menjadi pekat dan pejal seperti sediakala.

Anda juga boleh cuba memberi 1-2 sudu yogurt perisa original tanpa pewarna kepada kucing anda untuk melawan bacteria jahat dalam perut kucing.

f. Bawa Anak Kucing Ke Klinik


Jika sakit masih berlarutan, jangan berlengah lagi and bawa kucing anda ke klinik yang berdekatan secepat mungkin. Rawatan awal adalah jauh lebih berkesan.

P/S : Jika sakit berlarutan bawa kucing anda ke klinik berdekatan dengan kadar segera.




 
 ~ Bonde Senyum Riang ~

Catat Ulasan

4 Ulasan

  1. kucing kaella dulu pernah berak berdarah dan cair, bawa jumpa dr sebab keracunan makanan, tau-tau ada jiran bagi makan makanan yang tak elok.

    BalasPadam
  2. Ooo bila baca ni baru perasan kucing ni macam manusia juga kan. lebih kurang jugalah rupabentuk gn cara utk rawat tu. tq bonde for sharing

    BalasPadam
  3. F tu paling penting.. bimbang penyakit berjangkit je

    BalasPadam

[PENAFIAN]

Saya adalah pemilik blog www.bondezaidalifah.com secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.

Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.

Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.

~Awak sportinglah....terima kasih sudi tinggalkan komen dibawah.

~Sila tinggalkan link untuk Bonde balas kunjungan...

Terima kasih.