Bawa Naruto Vaksin Di Kitty's Care Klinik Haiwan Dan Surgeri , Putrajaya



Assalamualaikum dan Selamat Petang, Hai Pembaca semua.. Sabtu lepas Bonde telah membuat temujanji di Kitty's Care cawangan Putrajaya untuk membawa kucing Bonde iaitu Naruto menjalani pemeriksaan kesihatan dan nak buat suntikan vaksin sekali.  

Memandangkan PKP hari tu terpaksa tunda vaksin untuk Naruto kali kedua kerana tidak boleh merentas negeri dan daerah, lepas tu banyak klinik Haiwan ditutup.  Jadi Bonde follow sahaja SOP yang telah dikeluarkan.  

Untuk pengetahuan anda semua Naruto sekarang telah berumur sepuluh bulan, sepatutnya Naruto telah lengkap dua kali vaksin pada bulan tujuh hari tu, tapi terpaksa mula semula vaksin dos pertama sebab sudah terlalu lama dari tempoh yang diberi di kad temujanji. Bagi anda yang tidak tahu kenapa kucing anda perlu juga vaksin macam manusia boleh baca info dibawah:

Bawa Naruto Vaksin Di Kitty's Care Klinik Haiwan Dan Surgeri , Putrajaya

 Kitty's Care Klinik Haiwan Dan Surgeri , Putrajaya

Apakah vaksinasi kucing?


Seperti vaksin manusia, ia membantu melindungi kucing kesayangan kita daripada dijangkiti dan menyebarkan penyakit yang boleh dicegah.

Bila Waktu Yang Sesuai Nak Vaksin Kucing?


Malah, adalah lebih baik untuk mula melakukannya seawal usia tiga minggu. Sudah tentu, ini semua bergantung kepada doktor haiwan tempatan anda, tetapi memvaksin kucing dari usia muda adalah idea yang bijak.

Sebaik sahaja anda memutuskan untuk menukar anak kucing anda menjadi lebih baik, sila ambil perhatian tentang umur anak kucing anda terlebih dahulu. Jika anak kucing anda berumur kurang daripada enam bulan, tiga dos diperlukan untuk tahun pertama, dengan selang satu bulan setiap satu. Setelah ini selesai, hanya satu dos setahun diperlukan untuk tahun-tahun berikutnya. Jika anak kucing anda berumur lebih daripada enam bulan, bagaimanapun, hanya dua dos diperlukan untuk tahun pertama, dengan selang satu bulan di antaranya. Tahun-tahun berikutnya hanya akan diikuti dengan satu dos setiap tahun.


Kali ini Bonde bawa Naruto ke Kitty's Care yang terletak di Presint 8 Putrajaya. 

Bonde kongsikan mengenai latar belakang Kitty's Care Klinik Haiwan Dan Surgeri , Putrajaya Bagi anda yang nak tahu info tentang klinik nih.

Kitty’s Care diasaskan pada 2017 sebagai klinik veterinar di Lembah Klang, menyediakan penjagaan veterinar berkualiti untuk anak-anak berbulu kesayangan anda, terutamanya kucing. Sebagai penjaga haiwan kesayangan sendiri, kami amat memahami perkara yang dialami oleh setiap pemilik haiwan sepanjang semua peringkat kehidupan haiwan kesayangan anda.

Daripada perkhidmatan penjagaan veterinar yang diperibadikan dan persekitaran tekanan rendah, sehinggalah ke perkhidmatan pelanggan, setiap perincian dijaga dengan sepenuh hati. Dan yang paling penting, budaya inklusif seperti keluarga yang kami pupuk adalah yang membuatkan pemilik haiwan kesayangan kami kembali untuk mendapatkan lebih banyak lagi. 

      Kitty's Care

Apakah yang perlu anda ambil perhatian semasa memberi vaksin kepada anak kucing/kucing dewasa?



Jenis vaksinasi kucing yang perlu anda ketahui! Terdapat dua kategori vaksin, iaitu vaksin teras dan bukan teras. Vaksin teras adalah wajib untuk semua haiwan peliharaan dalam apa jua gaya hidup, kerana ia melindungi mereka daripada ancaman penyakit teruk dan maut di seluruh dunia, manakala vaksin bukan teras bergantung pada lokasi geografi anda dan gaya hidup kucing anda.



Rhinotracheitis virus kucing, calicivirus, dan panleukopenia (FVRCP)


FVRCP ialah vaksin gabungan yang biasanya dikaitkan dengan jangkitan pernafasan atas dan penentangan terhadap pertumbuhan dan pembahagian sel yang cepat di kawasan seperti usus, nodus limfa dan sumsum tulang. Dikenali sebagai sangat menular, kemungkinan besar kucing dalam rumah akan terjejas, dan FVRCP akan menyukarkan perkara mudah seperti makan, minum dan bernafas, selain berisiko mengalami keabnormalan perkembangan. Vaksin ini datang dalam beberapa siri suntikan sehingga anak kucing anda berumur 16 hingga 20 minggu untuk mencetuskan sistem imun, dan penggalak terakhir akan diperlukan selepas setahun.


1-Rabies

Rabies bukan jenaka, kerana ia memberi kesan kepada semua mamalia, termasuk manusia. Disebabkan oleh tahap keterukan penyakit ini, ia bukan sahaja akan menjejaskan kucing anda, anda juga terdedah kepada risiko dijangkitinya, dan satu sentuhan dengan air liur kucing yang dijangkiti sudah cukup untuk mengubah hidup anda secara drastik. Rabies menyerang sistem saraf, menjadikannya tidak berguna, sebelum menyebabkan penyakit di dalam otak. Peraturan umum ialah memberi anak kucing anda divaksinasi pada usia tiga bulan, diikuti dengan suntikan tahunan atau tiga tahunan selepas itu.

Leukemia Kucing (FeLV)


Adalah penting untuk ambil perhatian bahawa walaupun ini tidak semestinya vaksin teras untuk kucing dewasa, ia amat penting untuk anak kucing muda. Seperti FVRCP, ia sangat berjangkit dan boleh berjangkit dari semua jenis sumber seperti luka gigitan, air liur, buang air besar, dan penggunaan bersama barangan. Jika tidak dirawat, kucing anda sangat terdedah kepada masalah kesihatan yang tidak diingini seperti gangguan sistem imun dan kanser. Memandangkan ia memberi kesan kepada sistem imun, ini bermakna kucing anda tidak dapat melindungi diri mereka daripada penyakit lain juga. Mencegah sentiasa lebih baik daripada mengubati, jadi memberi vaksin kepada kucing anda tidak dapat dinafikan akan memanjangkan jangka hayat mereka.

Itu adalah vaksin teras, sekarang mari kita beralih kepada vaksin bukan teras.


Virus Imunodefisiensi Kucing (FIV)

Juga dikenali sebagai AIDS Feline, virus ini melemahkan sistem imun, menyebabkan kucing yang terjejas mengalami pelbagai penyakit. Setelah terjejas, tiada kaedah yang diketahui untuk menghapuskan virus. Walau bagaimanapun, risiko vaksin ini ialah kucing anda pasti akan diuji positif untuk FIV, dan boleh membawa kepada diagnosis yang rumit pada masa hadapan. Berita baiknya ialah banyak kucing FIV positif boleh hidup secara normal untuk jangka masa yang panjang, jadi ia patut dipertimbangkan.


Chlamydophila Felis

Chlamydophila Felis terutamanya terkenal kerana menyebabkan komplikasi mata, digabungkan dengan penyakit pernafasan atas, pada kucing. Bakteria ini dijangkiti melalui hubungan rapat, jadi kucing luar mempunyai risiko yang lebih tinggi untuk dijangkiti. Semua makhluk hidup sangat bergantung pada penglihatan, dan rasa sakit dan ketidakselesaan hanya untuk membuka mata sudah pasti cara hidup yang tidak menyenangkan.


Bordetella Bronchiseptica

Mamalia yang lebih kecil biasanya terdedah kepada penyakit ini, terutamanya mereka yang mempunyai sistem imuniti rendah. Oleh itu, adalah yang terbaik untuk memastikan kesihatan kucing anda berada dalam keadaan baik untuk mengurangkan kemungkinan dijangkiti Bordetella Bronchiseptica. Pendedahan juga berpaling pada jumlah interaksi kucing anda dengan haiwan lain, jadi jika kucing anda melakukannya, anda mungkin ingin mempertimbangkan untuk memberi vaksin kepada kucing anda.

Sumber : Info vaksin 



Kalau Kucing Demam Boleh Suntik Vaksin Tak?


Perkara yang perlu anda ambil tahu untuk melakukan vaksin kepada kucing kesayangan anda ialah, kucing anda hendaklah dalam keadaan sihat, sebelum doktor menyuntik vaksin kepada kucing pemeriksaan suhu akan dibuat bagi memastikan kucing kita sihat.  Jika suhu baik, baru suntikan vaksin akan diberi.

Perkhidmatan Yang Terdapat di Kitty's Care Putrajaya

Kereta Kesihatan
Ujian Diagnostik (Makmal) & Pengimejan dalaman
Rawatan & Pembedahan Pergigian
Prosedur Pembedahan Am
Rawatan & Konsultasi Perubatan
Kes Kemalangan & Kecemasan
Pemeriksaan Kesihatan Am
Farmasi dalaman
Dandanan Haiwan Peliharaan & Spa
Asrama Haiwan Peliharaan & Penjagaan Harian 



Perkhidmatan yang disediakan di Kitty's Care Putrajaya


Rawatan
Wad
Vaksin
Pembedahan
x-ray
Ultra Sound
Konsultansi Ternakan
(Cat, Hamster, Rabbit, Birds)
Asrama (hotel untuk kucing)
Pemandulan
Dandanan berubat
Ujian darah
Barang haiwan peliharaan 

Anda juga boleh melayari info selanjutnya tentang veterinary care service di Kitty care di pautan : veterinary care service di Kitty's Care"

Kitty's Care Klinik Haiwan Dan Surgeri , Putrajaya



Review Dari Bonde Tentang Kitty's Care

Bagi Bonde yang berdekatan dengan Putrajaya ni, Lepas ni memang Bonde akan selalu datang dekat Kitty's Care ni kerana lokasi kedai yang sangat mudah untuk dicari, parking kereta pun senang jer.  




Nak beli makanan untuk kucing pun senang sebab makanan yang selalu bagi dekat kucing Bonde ada dijual di sini.  Iaitu Royal Canin.



Bagi Bonde yang selalu travel, mungkin lepas ni, Bonde boleh hantar kucing dekat Kitty's Care untuk tidur dekat Cat hotel.  Lepas ni tak risau kucing kita tak terjaga masa kita travel, samada kucing tak bagi makan atau  minum sebab ianya terjaga.  Harga pula sangat berpatutan serendah RM 15.00 ringgit satu malam.

Dekat Kitty's Care ni juga ada servis grooming senanglah nak mandikan kucing, potong kuku, bersihkan telinga semua kalau tak sempat dan sibuk boleh hantar sahaja, Lagi satu yang bestnya ada perkhidmatan pick up "Kereta Kesihatan" di lokasi kita nanti staff dari Kitty's Care akan ambil dan pulangkan kepada kita balik.

Kitty's Care Klinik Haiwan Dan Surgeri , Putrajaya


Kitty's Care Klinik Haiwan Dan Surgeri , Putrajaya


Jika kucing sakit pun dekat Kitty's Care nih macam specialist ada macam-macam pakar sakit kucing yang boleh dirujuk dekat klinik nih.

Kitty's Care Klinik Haiwan Dan Surgeri , Putrajaya

Paling best layanan Doktor dekat sini baik sekali. Terutama Doktor Naim.  Kucing Bonde yang takut dengan orang lain pun jadi baik sahaja.  Walaupun di takut keadaannya masih baik dan duduk masa nak suntik vaksin dan duduk diam masa nak timbang berat dekat atas penimbang tu.  Semasa disuntik kucing Bonde diam jer tak melawan atau marah.  Biasanya kucing kalau takut dia akan bagi riaksi marah dan gigit tapi Naruto jadi baik... lain pulak sebaliknya beri kerjasama senang kerja Doktor.  Mungkin aura dari Doktor tu sendiri buat kucing jadi baik, Sebabnya kalau anda nak tahu, kucing tahu siapa yang sayang dia, yang belai dia, jadi dia rasa disayangi dan  dia rasa dilindungi, dan akan bermanja dan tunjuk reaksi yang dia pun sayang balik dekat kita.

Bagi yang berminat nak cuba perkhidmatan di Kitty's Care Klinik Haiwan Dan Surgeri , Putrajaya anda boleh baca info Bonde kongsikan dibawah :

Waktu Operasi :

Isnin - Jumaat
10.30 Am - 8.30 Pm

Sabtu- Ahad
10.30 Am - 3.30 Pm

Alamat :

No. 18 , Jalan P8G1,
Presint 8, 62250 Putrajaya.

Nombor untuk di hubungi :

01111445002 / 03-83285023

Untuk Keterangan lanjut anda boleh ke laman web dan media sosial kitty's Care dibawah :

Laman Web : kittyscarevet.com


Instagram : Kittyputrajaya


 
 ~ Bonde Senyum Riang ~

Catat Ulasan

11 Ulasan

  1. nampak selesa kitty care tu. Comel nye naruto mesti sedap gomol kan, semoga dia sentiasa sihat

    BalasPadam
  2. Wah! Kucing pun siap ada vaksin juga. Klinik kitty ini memang serba lengkap..

    BalasPadam
  3. Elok je Naruto diam ye masa nak timbang. Teringat dulu masa cuti sem jadi 'kittysitter'. Hehe..

    BalasPadam
  4. Comey sangat Naruto... Sha punya Emon pon belum Vaksin ni.. hari tuu doktor bagi ubat.. jadi dia gapkan sikit waktu untuk vaksin.. next ni kena bawak laa..risau juga kan

    BalasPadam
  5. gebu nya bulu naruto tu. comey ja ^_^

    BalasPadam
  6. Yeah! This pet clinic is good, my friend also send her cats there.

    BalasPadam
  7. Bagus perkongsian Bonde nie.. jaga kucing mcm sama dgn jaga baby kan.. cukup masa kne vaksin.. comel gebunya Naruto

    BalasPadam
  8. Comelnya kucing Bonde nama Naruto. Marsha memang minat tengok cerita Naruto dari kecik lagi

    BalasPadam
  9. Bagus bawak kycing kita amik vaksin utk kedihatan dorang, jauh plk nak gi ke klinik putrajaya ni

    BalasPadam

[PENAFIAN]

Saya adalah pemilik blog www.bondezaidalifah.com secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.

Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.

Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.

~Awak sportinglah....terima kasih sudi tinggalkan komen dibawah.

~Sila tinggalkan link untuk Bonde balas kunjungan...

Terima kasih.