Kalkulator Umur Miladi - Hijri(Istilahi)



Assalamualaikum dan Selamat tegahari, Salam Jumaat pembaca semua.. Bonde nak kongsikan dengan anda semua berkenaan Kalkulator Umur Miladi - Hijri(Istilahi) sebelum ini dah catit tarikh lahir untuk bulan islam tapi sudah terlupa catitan tu dekat mana menghilang..

Kalkulator Umur Miladi - Hijri(Istilahi)

Asal Usul Kalendar


Secara umumnya, kalendar atau takwim adalah satu sistem pengiraan masa menggunakan hari dan bulan.

Tarikh sesuatu hari itu biasanya ditentukan berpandukan kepada objek astronomi seperti matahari atau bulan. Takwim juga adalah satu objek nyata yang menjelaskan sistem itu.

Takwim atau kalendar boleh dibahagikan mengikut objek astronomi Kalendar Suria (Solar), Kalendar Qamari atau Lunar (Bulan) serta Kalendar Lunisolar (bulan dan matahari). Kalendar Suria adalah berpandukan matahari semata-mata, iaitu mengikut perubahan musim. Contohnya, Kalendar Gregorian dan Kalendar Julian.

Bonde cuba untuk tarikh lahir Bonde dapat kiraan seperti dibawah.


Selamat mencuba!




 
 ~ Bonde Senyum Riang ~

Catat Ulasan

6 Ulasan

  1. semoga umur yang ada baki ini lebih terisi dengan perkara bermakna :)

    BalasPadam
  2. Wahhh bonde lahir bulan ramadhan. saya zulhijjah hehhe bulan skrg bulan kelahiran saya hehehe

    BalasPadam
  3. Thanks for sharing this, baru jer tau ada kalkulator macam ni.

    BalasPadam
  4. Menarik jugak ni. First tau boleh tengok kalendar macam ni.

    BalasPadam

[PENAFIAN]

Saya adalah pemilik blog www.bondezaidalifah.com secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.

Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.

Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.

~Awak sportinglah....terima kasih sudi tinggalkan komen dibawah.

~Sila tinggalkan link untuk Bonde balas kunjungan...

Terima kasih.