Tips Dan Amalan Bulan Ramadhan Yang Dikongsikan Kelvin Zahri



Tips Dan Amalan Bulan Ramadhan Yang Dikongsikan Kelvin Zahri Assalamualaikum dan Selamat Pagi, hai reader semua... Salam 11 Ramadhan, haa Bonde nak kongsikan pada anda semua Tips Dan Amalan Bulan Ramadhan Yang Dikongsikan Kelvin Zahri

Tips Dan Amalan Bulan Ramadhan Yang Dikongsikan Kelvin Zahri



Seronok membaca apa yang dikongsikan oleh Kelvi Zahri. Sahur jangan skip malas macam mana pun kena bangun bersahur. Bersahurlah seringkas-ringkas yang boleh, Apa yang Bonde buat untuk mudah bagun sahur ialah selalu masak lebih ketika berbuka dan lauk tu nanti panaskan saja untuk makan masa bersahur.

Tip Sahur Cara Kelvin Zahri

Amalan untuk kenyang sepanjang hari!? Well not really. Nak tak nak akan lapar & haus jugak tapi semoga tips sahur ini membantu anda berpuasa dengan baik.

Jangan Skip Sahur: Selain sunnah Nabi SAW, ia penting sebagai bekalan tenaga untuk hadapi amalan puasa sepanjang hari.

Protein & Fiber: Karbohidrat kompleks berikan tenaga yang tahan lebih lama dan berserat. Serat & protein mengenyangkan.

Kalori Dalam 400-600kcal Tapi: Nasihat saya, sasarkan dalam 400-600kcal untuk sessi sahur. Tapi tak perlu lah kira kalori kaw-kaw. Agak-agak gitu.

Elak Garam: Ia mempercepatkan dehydration. Walaupun ia garam Himalaya! Kawal kuantiti pengambilan garam.

Segenggam Karbohidrat: Tidak kira sumber karbohidrat anda (nasi, oats, roti, bijirin dll), still to sengenggam tangan. Ia sumber tenaga utama badan.

Jangan minum terlalu banyak air. Lebih banyak anda minum, lebih cepat ia akan dibuang. 2-3 gelas tu cukup. Kita bukan unta!

Elak Kafein: Kafein diuretik dan mempercepatkan dehydration. Oh minuman bergas berkafein juga.

Elak Suhu Extreme: Suhu yang terlalu panas atau sejuk akan “shock” sistem penghadaman. Suam-suam gitu.

Keep Calm & Bersahur: It’s totally OK kalau sessi berbuka anda tidak sempurna 100% dan “tertenggelam” kadangkali. Chillex.


Tip Berbuka Kelvin Zahri


Tip Senaman Kelvin Zahri


Terawih Tu Boleh  Kira "Senaman " tak ?



Last Kopek Tips




Banyak Tips dan Info yang menarik dikongsikan oleh Kelvin Zahri di laman web beliau..  Bonde suka baca tau! anda boleh baca dan amalkan juga. Klik link di bawah.

Sumber : Kevinzahri.com


 
 ~ Bonde Senyum Riang ~

Catat Ulasan

8 Ulasan

  1. Okay nak ikut cara Kelvin share cara kekalkan stamina dan kesihatan badan time puasa nilah.

    BalasPadam
  2. Tqsm bonde sebab compile kan semua nya :) senang nak refer nanti.

    BalasPadam
  3. Bagusnya tips ni bonde. Boleh follow ni

    BalasPadam
  4. Tq bonde share tips. sesuai sangat time pkp ni kita boleh apply terus. tambah pula bulan puasa.

    BalasPadam
  5. Assalamualaikum. Terima kasih share tips ni bonda. sejak PKP ni berat SS dah naik 2kilo.merisaukan betul. Puasa di musim PKP ni nak keluar cari barang pun susah juga. mencabar betul nak diet balik.

    BalasPadam
  6. terima kasih info nya....terbaik blog ini.

    salam kenalan dari saya, nak tanya ini, sudi tak bertukar link dengan blog saya? kalau sudi sila lah comment di link ini ye...

    https://www.oohsenyum.com/2017/03/bantu-blogger-yang-memerlukan-2020.html

    BalasPadam

[PENAFIAN]

Saya adalah pemilik blog www.bondezaidalifah.com secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.

Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.

Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.

~Awak sportinglah....terima kasih sudi tinggalkan komen dibawah.

~Sila tinggalkan link untuk Bonde balas kunjungan...

Terima kasih.