Bonde Zaidalifah: DOA KETIKA MENDENGAR PETIR

DOA KETIKA MENDENGAR PETIR

12:59 pm

DOA KETIKA MENDENGAR PETIR Assalamualaikum dan Selamat Petang.. Hai reader semua, kejadian semalam memang menakutkan. Ramai yang ternampak dan terdengar kejadian petir kuat yang lalu sekitar Puchong, Cyberjaya, Putrajaya dan ianya lalu juga ke Salak Tinggi. Tapi kejadian ini tidak terjadi dihadapan Bonde, Memang Bonde takut petir yang kuat dan juga apabila hujan yang lebat, beserta petir sabung-menyabung memang rasa fobia disitu. DOA KETIKA MENDENGAR PETIR

DOA KETIKA MENDENGAR PETIR


DOA KETIKA MENDENGAR PETIR, DOA KETIKA HUJAN,

Lalu beliau mengatakan,
قال إن الرعد ملك ينعق بالغيث كما ينعق الراعي بغنمه
”Sesungguhnya petir adalah malaikat yang meneriaki (membentak) untuk mengatur hujan sebagaimana pengembala ternak membentak hewannya.”2
Catatan:
Perlu diketahui bahwa tidak ada doa yang marfu’ (bersumber langsung sanadnya) dari Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam, yang ada adalah atsar dari sahabat, dalam fatwa Al-lajnah Ad-Daimah (semacam MUI di Saudi) dijelaskan,
من عمل بهذا اقتداءً بهذا الصحابي فلا بأس بذلك، ولا نعلم شيئاً ثابتاً فيه مرفوعاً إلى النبي صلى الله عليه وسلم
barangsiapa yang mengamalkan dengan mencontoh para Sahabat, maka tidak mengapa. Kami tidak mengetahui sedikitpun hadits yang marfu’ (sampai sanadnya) kepada Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam.”

Apapun yang berlaku, kita sama-sama berdoa dijauhkan dari segala malapetaka yang berlaku.  Moga kita dan semua ahli keluarga dilindungi.. InsyaAllah.
~ Bonde Senyum Riang ~

Baca entri yang lain

2 TEGURAN MEMBINA

~Awak sportinglah....terima kasih bagi comment.
~sila tinggalkan link untuk Bonde balas kunjungan...
~Dari Bonde Senyum Riang


[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di iffah208@gmail.com. 

[PENAFIAN] www.bondezaidalifah.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini. 

Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri. 

Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.

Arkib Blog

JUMLAH PAPARAN HALAMAN