ELAUN PERUMAHAN DINAIKKAN MULAI NOVEMBER 2015



Assalamualaikum...

Ini berita gembira, Untuk penjawat awam iaitu Elaun Perumahan akan Dinaikkan mulai November 2015.

Dari Gred 40 dan kebawah akan menerima Kenaikkan sebanyak RM 120.00 jumlah keseluruhan ialah : RM 300.00

Kata PM di Putrajaya :

Penjawat awam terima kenaikan elaun perumahan, bantuan khas RM500





Penjawat awam terima kenaikan elaun perumahan, bantuan khas RM500

PUTRAJAYA: Sebanyak 1.1 juta penjawat awam bakal menikmati kenaikan kadar imbuhan tetap perumahan berkuat kuasa November.

Perkara tersebut diumumkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak ketika berucap pada Majlis Perdana Perkhidmatan Awam ke-14 di sini.

Menurut Najib, kadar baharu terendah imbuhan tetap perumahan dinaikkan kepada RM300 sebulan berbanding RM180 buat masa ini.

Penyelarasan kenaikan itu akan dibuat secara berperingkat, sehingga Gred 41.

Ia bakal melibatkan implikasi kewangan RM1.04 bilion setahun.

Selain kenaikan imbuhan tetap perumahan, Najib turut mengumumkan bayaran bantuan khas kewangan RM500 kepada penjawat awam Gred 54 ke bawah, bagi meringankan beban mereka membuat persiapan menyambut Ramadan dan Hari Lebaran.

Bantuan khas ini turut dinikmati 700,000 pesara kerajaan yang menerima pencen dengan bayaran RM250.
Kedua-dua pembayaran akan dibuat pada 25 Jun ini melibatkan peruntukan RM1 bilion.


kenaikan elaun perumahan

Butiran Intipati Berita Kenaikan Elaun Perumahan 2015 Naik kepada RM300?

  1. Penjawat awam berperanan menjalankan perancangan kerajaan melalui pelaksanaan yang berkesan;
  2. Produktiviti Penjawat awam dan kutipan hasil perlu ditingkatkan. Walaupun bukan semua jabatan kutip hasil tetapi ukuran yang akan digunakan adalah level of public satisfaction yang boleh kakitangan kerajaan lonjakkan;
  3. Perlu mencari new sources of growth. Jabatan perkhidmatan Awam JPA diminta buat kajian produktiviti (measurement yang objektif) secara menyeluruh terhadap penjawat awam secara spesifik.
  4. Kementerian yang menjimatkan peruntukan kerajaan, penjimatan tersebut akan dipulangkan semula kepada kementerian tersebut (diberi insentif). Ketua Setiausaha Negara KSN dan juga Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam perlu berbincang untuk membuat kajian untuk membentuk dan merealisasikan formula seperti ini di masa akan datang
  5. Kakitangan awam tidak dibenarkan sama sekali berniaga dan berbisnes.
  6. Kakitangan awam disaran menjaga rahsia kerajaan Malaysia. Jika kerajaan belum sedia buat keputusan jangan war-warkan kepada umum. Contohnya isu kenaikan tol naik 2015 baru-baru ini.
  7. Dan akhir sekali, seperti yang dijanjikan akhirnya penambaikan imbuhan elaun perumahan 2015 pada tahun 2015 diumumkan di mana berlaku kenaikan elaun perumahan 2015 naik daripada RM180 kepada RM300. Manakala pada yang tinggal di kuaters, akan dapat faedah tambahan 25% daripada kelayakan elaun tetap perumahan ETP yang mana ia akan mula dilaksanakan pada 1 November 2015 ini.
Walaubagaimanapun, Berita Semasa dimaklumkan kenaikan elaun perumahan 2015 naik ini akan untuk kalangan penjawat awam gred 41 ke bawah sahaja. Bagi penjawat awam yang tinggal di kuarters kerajaan pula akan mendapat tambahan 25% dari Imbuhan Tetap Perumahan itu. Kadar baru itu akan berkuatkuasa mulai 1 November 2015.

~ Bonde Senyum Riang ~

Catat Ulasan

10 Ulasan

  1. Alhamdulillah, untung keje gomen..")

    singgah follow #1042

    BalasPadam
  2. dari gred 41 dan ke bawah kan...

    BalasPadam
  3. berita baik buat penjawad awam kan bonde, kak ana tag bonde di http://www.anajingga.com/2015/09/giveaway-rm200-by-mkhaicom-2015.html
    jom join GA cash ni :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Syukur Alhamdulillah, terima kasih tag Bonde nnt bonde terjah.

      Padam
  4. Syukur Alhamdulillah.. sangat membantu :)

    BalasPadam

[PENAFIAN]

Saya adalah pemilik blog www.bondezaidalifah.com secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.

Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.

Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.

~Awak sportinglah....terima kasih sudi tinggalkan komen dibawah.

~Sila tinggalkan link untuk Bonde balas kunjungan...

Terima kasih.