PULAU LAGENDA LANGKAWI: TASIK DAYANG BUNTING



PULAU LAGENDA LANGKAWI: TASIK DAYANG BUNTING


ASSALAMUALAIKUM DAN SELAMAT PAGI...

BARU SEMPAT NAK UPDATE EN3... HOLIDAY DAH HABIS... SO MASA UNTUK REHAT PULA MAKLUMLAH BACKPACKERS BYK JALAN DAN MERONDA2...

JADUAL HARI KEDUA DI LANGKAWI...

AKTIVITI NAIK BOAT.... YEAYYYY SYOKNYA...

BONDE MEMANG DARI DULU LAGI TERINGGIN NAK KE TASIK DAYANG BUNTING NI,ALHAMDULILLAH TERCAPAI HASRAT NAK KESINI... 1 PENGALAMAN YG SUKAR DILUPAKAN...

PAGI-PAGI KAMI DAH READY NAK NAIK BOAT SIAP-SIAP SARAPAN KAT AREA KG YG DEKAT-DEKAT PANTAI CHENANG TU... BONDE MAKAN TELUR GORENG 2 BIJI JER... HE HE HE

PULAU LAGENDA LANGKAWI: TASIK DAYANG BUNTING

PULAU LAGENDA LANGKAWI: TASIK DAYANG BUNTING



SEJARAH TASIK DAYANG BUNTING DARI WIKIPEDIA


PULAU LAGENDA LANGKAWI: TASIK DAYANG BUNTING


Tasik Dayang Bunting merupakan sebuah tasik air tawar yang unik , terletak di Pulau Dayang Bunting , berdekatan dengan Pulau Langkawi, Kedah, Malaysia. Luas tasik ini kira-kira sebesar Kompleks Stadium Bukit Jalil, Kuala Lumpur. Dari jauh, tasik ini berwarna hijau dengan latar belakang bukit batu kapur menegak tinggi di hadapannya.

Tasik ini digelar Tasik Dayang Bunting kerana terletak di tepi pantai , kira-kira 500 meter dari tepi laut. Jadi airnya tidak bercampur dengan air laut yang masin. Sebuah jeti telah didirikan di gigi pantai dan tangga-tangga dibina bagi memudahkan pelancong datang ke Tasik Dayang Bunting. Di tepi tasik telah dibina pelantar terapung daripada getah dan plastik, dilengkapi dengan gerai jualan cenderamata, bot kayuh kaki, kayak , jaket keselamatan dan lain-lain.

Pelancong juga boleh bermain dengan ikan-ikan keli di dalam kolam ternakan - satu jenis terapi untuk mereka yang kebas dan lenguh-lenguh kaki. Beberapa buah tandas dan wakaf yang sesuai telah dibina bagi kemudahan para pengunjung . Pelancong dinasihatkan mandi di tasik ini dengan menggunakan jaket keselamatan . Kedalaman tasik ini kira-kira 10 meter - jangan terjun sembarangan.

PULAU LAGENDA LANGKAWI: TASIK DAYANG BUNTING

NEXT JADUAL BAGI HELANG MAKAN DAN AKAN KE PULAU BERAS BASAH.... UNTUK MANDI MANDA TUNGGU EN3 BONDE :)



Catat Ulasan

6 Ulasan

  1. amboii bonde syok tu main air. hehehe ^^

    BalasPadam
    Balasan
    1. ha ha ha...
      mmg syok main air... tp x der nemo kat situ

      Padam
  2. dh byk kali g langkawi tp sekali pun xpernah g ke dayang bunting nih...huhu

    BalasPadam
  3. Harith ...
    sama lah banyak kali datang Langkawi... ni first time dapat terjah Tasik Dayang Bunting sebab mmg nekad nak sampai situ :)

    BalasPadam
  4. kalau dilihat dari foto di atas memang jelas kelihatan seperti seorang wanita hamil yang berbaring...unik kan >

    BalasPadam
  5. teringin juga nak pergi tasik dayang bunting :D

    BalasPadam

[PENAFIAN]

Saya adalah pemilik blog www.bondezaidalifah.com secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.

Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.

Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.

~Awak sportinglah....terima kasih sudi tinggalkan komen dibawah.

~Sila tinggalkan link untuk Bonde balas kunjungan...

Terima kasih.