Punca Kucing Sakit Mata



Sedihnya bila kucing mengalami sakit mata, bila mata yang bertahi tidak dibersihkan ianya akan menjadi lebih teruk buat kucing tersebut jadi anda kenalah mengambil tindakan awal dan bertanggungjawab untuk merawat sakit mata kucing tersebut.

Punca Kucing Sakit Mata

Punca Kucing Sakit Mata

Kenal Pasti Mata Kucing Yang SihatMata kucing yang jelas dan bersinar boleh diperiksa dengan cara berikut:

Kelopak mata bawah kucing perlu merah jambu

Pastikan saiz kedua-dua anak mata adalah normal

Memeriksa supaya tiada cecair asing atau mata berair yang tidak normal


Punca Kucing Sakit Mata


Punca Kucing Sakit Mata


Jika kucing anda mengalami selsema biasa dan serius, ini petanda kucing anda akan menjadi sakit mata.

Punca “Cat Eye Discharge”


Mata kucing yang sihat penglihatan sentiasa terang dan jelas dan jernih seperti kaca.

Punca yang menyebabkan masalah sakit mata kucing anda. Adalah seperti berikut:


Feline Upper Respiratory Infection


Penyebab kerap keluarnya air mata pada kucing, ini termasuk virus seperti calicivirus kucing, penyakit pernafasan berjangkit, pneumonitis atau rhinotracheitis (herpesvirus), bakteria, dan protozoa.

Gejala boleh menjadi ringan atau berkembang menjadi sesuatu yang sangat serius dan mungkin termasuk “discharge” yang banyak seperti tahi mata dan nanah.

Konjungtivitis (mata merah jambu)


Keradangan pada lapisan merah jambu di sekitar mata kucing anda.

Konjungtivitis boleh menyebabkan salah satu atau kedua-dua mata kucing anda kelihatan merah dan bengkak, sensitif terhadap cahaya, dan terdapat lendir pada mata yang jernih atau tebal.

Konjungtivitis dengan demam, cirit-birit, dan kesukaran bernafas dapat menunjukkan peritonitis berjangkit pada kucing yang berpotensi membawa maut.

Gangguan Kornea


Kornea kucing, permukaan berbentuk kubah yang menutupi depan mata, boleh meradang, cedera atau ulserasi.

Menyebabkan kucing anda berkedip berlebihan, keradangan, dan peningkatan pengeluaran air mata.

Mata Berair (Epiphora)


Saluran air mata tersumbat, pengeluaran air mata yang berlebihan, alahan, konjungtivitis virus, dan banyak lagi penyebab mata kucing, mengeluarkan air mata yang berlebihan.

Uveitis

Keradangan struktur dalaman mata, trauma, barah, masalah imun atau jangkitan boleh menyebabkan keradangan uveitis yang serius dan menyakitkan.

Mata Kering (Keratoconjunctivitis Sicca)


Kekurangan pengeluaran air mata yang kronik, mata kering boleh menyebabkan kornea yang meradang, mata merah, dan jika tidak dirawat menyebabkan kebutaan.


Penyebab Mata Kucing Selalu Berair


Epifora

Keluar air mata berlebihan pada kucing sering disebut sebagai epifora. Ini bukan suatu situasi, tetapi gejala spesifik dari penyakit yang lebih serius dan masalah kesihatan lainnya pada kucing.

Mula-mula kucing akan mengeluarkan sejumlah air mata untuk melumasi matanya. Kelebihan cairan ini dikeringkan di saluran nasolakrimalis, yang mengarah ke hidung. Proses ini akan membuat mata tetap lembap pada tingkat yang sihat.

Namun, bila saluran air mata tersumbat kerana alasan apa pun, cairan ini tidak akan terserap dengan baik dan epifora pun terjadi. Ini dapat menyebabkan iritasi kulit di sekitar mata dan pewarnaan di bulu bawah mata.

Doktor haiwan biasanya melihat epifora pada ras Brachycephalic, seperti kucing Himalaya dan Persia, yang kelainan bawaannya menyebabkan bola mata terlalu terbuka ke dunia luar.

Kondisi mata berair juga berhubungan dengan kelainan bawaan lainnya termasuk distichiasis dan entropion, yakni kondisi di mana kelopak mata atau bulu mata berbelok ke dalam, sehingga menyebabkan iritasi pada bola mata.

Bolehkah Sakit Mata Kucing Ini Sembuh ?

Cara Sembuhkan Sakit Mata Kucing


Ianya bergantung kepada tindakan pantas anda menangani penyakit kucing anda.

Cara terbaik adalah dengan berjumpa dengan doktor haiwan terdekat.

Namun ada baiknya jika anda mempunyai ubat khas yang terbukti berkesan untuk mengatasi masalah sakit mata kucing.

Mungkin anda perlu menyimpan ubat ini di rumah sebagai langkah pencegahan awal.

Ada banyak ubat sakit mata kucing yang dijual dan diyakini serta telah teruji keberkesanannya.

Anda boleh dapatkannya secara dalam online sahaja.

Cara Penggunaan Ubat Mata


Titis 1 hingga 2 titik pada mata kucing 2 kali sehari

Untuk haiwan kecil, titiskan setitik sahaja.

Berkesan dalam tempoh masa 3~5 hari.


Cara Tradisional Untuk Mengubati Mata Kucing Yang Berair Atau Sakit


Bahan tersebut adalah kayu manis dan air putih saja. Banyak kebaikan kayu manis sebenarnya, antaranya adalah ia bertindak sebagai antibakteria atau anti-rengsa.

Kayu manis dan air putih perlu direbuskan bersama sehingga mendidih. Apabila air tu sudah sejuk dan bertukar warna kepada kecoklatan, celupkan kapas ke dalam air tersebut di mata kucing.

Selepas beberapa ketika, hasilnya kita akan dapat lihat. Mata yang berair tadi sudah semakin elok dan cantik.

Kesimpulannya jika kucig anda mengalami sakit mata yang serius dan memerlukan rawatan segeralah bawa ke klinik berhampiran.


 
 ~ Bonde Senyum Riang ~

Catat Ulasan

2 Ulasan

  1. rupanya ada ubat tradisional ye.. selalunya anak kucing akan kena sakit mata ni

    BalasPadam
  2. tqq info
    dulu ada stray cat blkg umah anak2nya semua sakit mata. kesiann sgt. mungkin sb ibunya selsema dan tinggal persekitaran blkg2 rumah. sy try jga beli ubat letak kat matanya. sb x baik sy bw ke vet ,doktor bg ubat alhamdulillah lama2 ok.

    BalasPadam

[PENAFIAN]

Saya adalah pemilik blog www.bondezaidalifah.com secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.

Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.

Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.

~Awak sportinglah....terima kasih sudi tinggalkan komen dibawah.

~Sila tinggalkan link untuk Bonde balas kunjungan...

Terima kasih.