Vaksinasi Kucing Apa Yang Anda Perlu Tahu?



Kali ini Bonde nak kongsikan tentang Vaksinasi Kucing. Kalau anda adalah seorang "cat lover" dan sayangkan kucing anda sama seperti keluarga sendiri. anda perlu titik beratkan kesihatan dan penjagaan kucing anda.

Vaksinasi Kucing Apa Yang Anda Perlu Tahu?


Vaksinasi Kucing


Untuk makluman anda semua, vaksin merupakan virus yang telah dilemahkan. 

Ia akan disuntik ke dalam badan kucing ini bagi membantu badan dapat melawan serangan penyakit di masa akan datang.

Sekiranya kucing  terdedah kepada penyakit ini di masa akan datang, sekurang-kurangnya kucing sudah mempunyai antibodi badan yang mampu melawan jangkitan penyakit ini.

Syarat Yang Diperlukan Untuk Vaksin Kucing

Kucing Boleh Vaksin Pada Umur Berapa Tahun?

Untuk makluman anda, Untuk anak kucing:

-Anak kucing perlu berusia 2 bulan ke atas.

-Berat sudah mencecah 800g. 

Sebelum membawa kucing anda untuk divaksin pastikan bahawa kucing anda 100% sihat dan kucing anda tiada mengalami perkara berikut :

Tidak demam
Tidak bersin
Tidak selesema
Tiada selera makan

Jika kucing anda mengalami berak cair atau tidak mahu main (kelihatan lemah) sila beritahu Doktor di klinik yang anda pergi. 

Doktor akan tentukan sama ada kucing anda sesuai atau tidak untuk divaksin.

Peraturan praktikal adalah untuk mula memberikan vaksinasi apabila anak kucing anda berumur 2 bulan. Setiap pukulan mesti diberikan dengan jurang 20-25 hari. Pemvaksinan awal ini mesti diteruskan sehingga anak kucing itu membesar hingga 4 atau 5 bulan. Dalam pada itu, suntikan penggalak turut diberikan kepada anak kucing untuk mengekalkan imuniti susu ibu.

Sebaik sahaja kucing anda melepasi usia anak kucing, mungkin selepas setahun, dan memasuki usia dewasa, masa vaksinasi yang diperlukan juga berkurangan kepada sekali 1-3 tahun, bergantung pada jenis vaksin dan berapa lama ia dibuat untuk bertahan.

Walau bagaimanapun, jika anda baru sahaja membeli kucing dewasa dengan sejarah perubatan yang tidak diketahui, adalah bijak untuk mendapatkannya divaksinasi. Prosedurnya mudah. Tetapkan dua temu janji, 3-4 minggu, dengan doktor haiwan anda untuk vaksinasi kucing, dan kucing dewasa anda boleh pergi.


4 Jenis Suntikan Vaksin Kucing Yang Perlu Anda Tahu


1. Vaksin F3 atau Tricat

Vaksin F3 berfungsi sebagai antibodi untuk menghindarkan kucing dari serangan penyakit atau Virus Feline Panleukopenia, Feline Rhinotracheitis dan Feline Calicivirus.

Vaksin jenis ini merupakan vaksin yang pertama kali dan asas disuntik kepada kucing apabila mencecah usia 8-10 minggu.

2. Vaksin F4 atau Tetracat

Manakala vaksin jenis ini pula diberikan untuk mencegah penyakit yang mudah dijangkiti pada kucing.

Apabila kucing yang terdedah kepada pelbagai virus atau penyakit yang dinyatakan seperti diatas biasanya akan menunjukkan simptom seperti bersin, hidung berair, mata merah akibat keradangan atau kotoran mata.

Di samping itu, adakalanya kompilasi lain boleh terjadi, termasuk  keradangan paru-paru yang berpunca daripada jangkitan.

Vaksin F4 boleh diberikan kepada kucing :

Apabila kucing berumur 12 hingga 14 minggu.

3. Vaksin Rabies

Sama seperti anjing, kucing juga boleh dijangkiti virus atau penyakit yang sememangnya perlu diberi perhatian.

Rabies itu sendiri boleh menular di antara kucing dengan kucing yang lain, malah kepada manusia. 

Oleh itu, pemilik kucing perlu mendapatkan suntikan vaksin rabies ketika mencapai usia yang ditentukan.

4. Vaksin Bukan Teras

Terdapat beberapa vaksin yang direka khusus untuk mencegah penyakit tertentu dan bukan teras, antaranya seperti:

A) Chlamydophila Felis adalah sejenis bakteria yang menyebabkan konjunktivitis pada kucing serta jangkitan saluran pernafasan atas.

B) Bordetella bronchiseptica pula ialah sejenis jangkitan yang disebabkan oleh bakteria yang boleh menjejaskan saluran pernafasan atas.

C) Vaksinasi Feline Immunodeficiency virus (FIV) ini biasanya diberikan kepada kucing yang terlibat dengan pergaduhan. Jangkitan biasanya merebak melalui gigitan kucing kepada kucing yang lain.

D) Leukimea kucing (FeLV): Vaksin FeLV adalah penting untuk langkah awal mencegah penyebaran penyakit melalui sentuhan dengan air liur, najis, air kencing dan susu yang dikonsumsi secara bersama.

Menjaga kucing sebagai haiwan peliharaan bukanlah suatu tugas yang mudah. "Cat Lover' haruslah menyediakan apa sahaja yang kucing perlukan untuk kelangsungan hidup.

"Cat lover" harus menjaga pemakanan kucing

Selalu menjalankan pemeriksaan berkala di klinik, bagi menggelak dijangkiti penyakit.

Sentiasa membersihkan bulu kucing, memandikan dan sentiasa memberikan penjagaan rapi.

Kesan Sampingan Selepas Vaksin Kucing


Soalan yang sering ditanyakan :

Adakah Terdapat Sebarang Kesan Sampingan yang Perlu anda perhatikan Selepas Pemvaksinan Kucing?

Kebanyakan kucing tidak menunjukkan kesan sampingan yang buruk daripada menerima vaksin kucing. Jika kucing anda mempunyai reaksi, mereka biasanya kecil dan berumur pendek. 

Walau bagaimanapun, anda harus tetap memerhatikan simptom berikut yang mungkin menunjukkan kesan sampingan negatif daripada vaksin kucing:

-Demam
-Kelesuan yang teruk
-Hilang selera makan
-muntah-muntah
-Cirit-birit
-Bengkak dan kemerahan di sekitar tapak suntikan
-Kepincangan
-Gatal-gatal

Jika anda mengesyaki kucing anda mengalami sebarang kesan sampingan yang tidak baik daripada vaksin kucingnya, hubungi klinik tempat anda mengambil vaksin untuk kucing anda dengan segera supaya pihak klinik boleh membantu anda untuk menentukan sama ada sebarang penjagaan khas diperlukan.

Penyakit Yang Dapat Dicegah Melalui Vaksin


Kucing perlukan 14 hari selepas suntikan vaksin sebelum tindakbalas imuniti berfungsi dengan sepenuhnya.

Kucing yang disuntik hari ini, tidak akan mempunyai perlindungan imuniti sehingga sekurang-kurangnya 14 hari selepas suntikan diberi.


Penyakit-penyakit tertentu dinilai melalui beberapa faktor. Terdapat 11 jenis penyakit berjangkit yang boleh dilindungi oleh vaksin.

  1. Rhinotracheitis virus/feline herpes
  2. Calici virus
  3. Panleukopenia virus
  4. Feline leukemia virus
  5. Chlamydia (pneumonitis)
  6. Rabies virus
  7. Feline infectious peritonitis virus
  8. Bordetella
  9. Ringworm fungus (Cacing gelang)
  10. Feline immunodeficiency virus
  11. Giardia

Berapa Harga Vaksin Kucing

Pejabat Veterinar Kerajaan : RM 30+ Harga tak sama setiap negeri berbeza (anda hendaklah menghubungi pejabat/klinik veterinar yang berdekatan)

Klinik Swasta : RM 50-RM 80

Anda boleh membuat pilihan sama ada mahu ke Pejabat Veterinar Kerajaan atau ke Ke Klinik swasta.  Bagi mendapatkan vaksin untuk kucing anda.

Jika anda seorang "Cat Lover" anda hendaklah pastikan kucing anda lengkap dengan vaksinasi.  Supaya kucing anda sentiasa sihat dan tidak sakit. 

Moga apa yang kongsikan ini menjadi panduan anda dan keluarga.


 
 ~ Bonde Senyum Riang ~

Catat Ulasan

8 Ulasan

  1. Terima kasih Bonde info sangat berguna bagi cat lover. Bukan mudah nak pelihara kucing sekarang ni.

    BalasPadam
  2. byk rupanya jenis vaksin. mcm jaga baby juga ye .. tq bonde for sharing

    BalasPadam
  3. alhamdulillah anak2 bulus ciknur empat2 dah settle vaksin
    skrg tinggal si kecik yg sebln lebih tu je
    memanggg besar tanggungjawab jga kucing ni
    pengalaman perit thn lepas bila 4 ekor mati sb virus parvo
    hanya Allah tahu sedihnya
    sb masa tu x vaksin lg

    BalasPadam
  4. Banyak rupanya vaksin kucing . Saya baru vaksin pertama aritu bonda RM70 .. hamikkk harga dua belum kedua ketiga sunat lagi .. eee tapi seronok tengok kucing sihat ligat main

    BalasPadam
  5. Baru tahu ada banyak vaksin kucing. Harganya pun mesti boleh tahan. Eeee .Untuk pencinta kucing harga tiada halangan .. time kasih bonda share info

    BalasPadam
  6. info yang sangat berguna..next time kalau bela kucing kena jugaklah hantar dia vaksin

    BalasPadam
  7. Terima kasih share. Ada vaksin juga si kuching ni ya baru tahuπŸ˜„πŸ˜‚

    BalasPadam
  8. wah..info yg baik.sejujurnya yong memang xpernah vaxx kucing..maklumlah bela kucing kampung..tu pun sebab dia mai dirumah..haha memula tump[ang lepastu eh jadi peliharaan :D

    BalasPadam

[PENAFIAN]

Saya adalah pemilik blog www.bondezaidalifah.com secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.

Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.

Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.

~Awak sportinglah....terima kasih sudi tinggalkan komen dibawah.

~Sila tinggalkan link untuk Bonde balas kunjungan...

Terima kasih.