MAKAN KERANG UNTUK TAMBAH DARAH



Assalamualaikum dan Selamat Petang...

Hai reader semua...

Baru-baru ni Bonde mengalami... kekurangan darah, kerana masalah turun darah /"bleeding" yang terlalu banyak dan lama.  Pernah bacaan darah Bonde jatuh pada paras 8, Doktor cakap, masa tu... dah kena masuk darah sebab Bonde berada dalam kategori kurang darah masa tu... risau jugakan nak masuk darah orang lain ke dalam badan kita, takut tidak serasi dan macam-macam... perkara lain yang akan timbul... hu hu hu nervos kan!

Ramai yang menasihatkan Bonde agar makan organ dalaman haiwan... seperti hati dan limpa..daging merah, ikan, sayuran hijau, kekacang, tahu, tempe. Jika darah masih kurang maka boleh ditambah dengan pengambilan tablet suplemen besi... lepas tu ada juga yang sarankan makan kerang....

Betul ke makan kerang untuk tambah darah???

Tak ingat pula Bonde ada ke doktor beritahu dekat Bonde... perkara ini..


Tak kisahlah...., 
Bonde memang suka makan kerang bakar, kerang rebus, sambal kerang dan rendang kerang.. tak ada masalah makan kerang (tiada alahan terhadap kerang).

Yang menyedihkan sekarang ni, harga kerang dah mahal... harga sekilo kerang sekarang mencecah RM 8.00 kenapa mahal ek? dulu sekilo kerang baru berharga RM 3.00. 

Mungkin kerang susah nak cari... ada pon kerang dipasaran bersaiz kecil hu hu hu..


Apabila anda didapati kurang darah,  bataskan aktiviti anda diluar.. untuk menggelakkan ada pitam dan pengsan secara tiba-tiba.  Bahaya untuk anda jika jatuh tiba-tiba...

Anda perlu tidur yang cukup! selamat mencuba...


~ Bonde Senyum Riang ~

Catat Ulasan

0 Ulasan