10 Cara Nak Berhenti Merokok Dengan Cepat dan Mudah



Salam Petang...

Isu rokok naik harga nampaknya 1 Malaysia sudah tahu, akan tertapi tidak kelihatan berapa jumlah rakyat yang telah berhenti untuk membeli rokok.

Kebanyakkannya kelihatan mengeluh sekejap dan terus merokok kembali. Seperti tiada tertekan pon dengan kenaikkan harga rokok.

Hasil carian imej untuk rokok


Punca penetapan harga baharu rokok berkenaan disebabkan kenaikan duti eksais sebanyak lebih daripada 40 peratus serta kesannya terhadap Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) dan tekanan kos inflasi Senarai dibawah menunjukkan harga terkini (rasmi) rokok keluaran British American Tobacco Malaysia (BAT Malaysia) mulai Rabu, 4 November 2015

Pautan Sumber: mysumber.com

JENAMA ROKOK YANG DINAIKKAN HARGA


Jenama / RangkaianHarga sekotak / Pek
DunhillRM17.00
KentRM17.00
Benson & HedgesRM17.00
Peter StuyvesantRM15.50
Pall MallRM15.50
Lucky Strike PlainRM17.50
Shuang XiRM18.00

PENGUMUMAN KENAIKAN HARGA

Terkini senarai harga rokok naik 4 November 2015

Senarai Rokok Naik Harga November 2015

Disini Bonde tetap tegar nak kongsikan cara-cara untuk anda berhenti merokok :

10 Cara Nak Berhenti Merokok Dengan Cepat dan Mudah


10 Cara Nak Berhenti Merokok Dengan Cepat dan Mudah

1. Kena NIAT nak berhenti merokok dulu. Tak de niat, segala kerja tak jadi. Niat sebulat hati ye.

2. DAPATKAN SOKONGAN teman dan keluarga. Beritahu mereka anda dah Nekad Nak Berhenti Merokok. Kalau malu nak bagitahu kawan-kawan, beritahu isteri anda. Isteri adalah orang yang paling gembira sekali dengar niat anda ni tau!

3. SETKAN MASA untuk anda berhenti merokok. Ambil masa dalam 3 minggu. Tidak mungkin anda boleh berhenti merokok secara mendadak bukan? So, setkan masa anda!

4. Mulakan dengan cara yang mudah. Disaat anda merasa stress, jangan hisap rokok seperti biasa, tetapi KURANGKAN DOS rokok anda. Biasa sehari sekotak rokok, kurangkan jadi separuh kotak sahaja!

5. Jauhkan diri dari makanan/minuman yang menarik daya anda untuk menghisap rokok.HINDARI KAFEIN kopi, teh, @ nescafe yang mendorong anda untuk menghisap rokok

6. JAUHKAN DIRI DARI ASAP ROKOK dan jangan berkumpul dengan rakan-rakan yang menghisap rokok

7. Bila terasa nak hisap rokok, cuba tukar hisap gula-gula. UBAH MINDSET anda dari hisap rokok kepada hisap gula-gula

8. TANAMKAN RASA MALU ketika menghisap rokok. Contohnya, ketika anda sedang hisap rokok, ada orang lalu, sorokkan rokok anda. Kalau boleh anda tak nak orang nampak yang anda sedang menghisap rokok , lebh-lebih lagi dari keluarga anda sendiri terutama anak-anak kecil.

9. PERTAHANKAN USAHA ANDA UNTUK BERHENTI MEROKOK. Biarlah orang nak kata apa pun, .. anda kena pertahankan niat anda. Dapatkan sokongan keluarga, isteri , anak-anak dan orang-orang terdekat anda.

10. AMBIL SUPPLEMEN untuk memperbaiki sel-sel tubuh dan organ anda yang rosak akibat dari tabiat suka menghisap rokok . Vitamin C musnah dengan cepat jika anda menghisap rokok.




~ Bonde Senyum Riang ~

Catat Ulasan

0 Ulasan