MENARIK BUNGA BAWANG & KEGUNAAN UNTUK PERUBATAN TRADISIONAL








ASSALAMUALAIKUM...

MESTI SERONOK NAK MASAK LAUK MAKAN TENGAHHARI SAMBIL SAMBIL TENGOK PIC NI...
HIASAN BAWANG DARI FB A DESIGN...

CANTIK... BONDE SUKA...
BOLEH NAIKKAN MOOD MEMASAK...

FAKTA TENTANG BAWANG...


1.Demam pada anak

Kupaslah 2 atau 3 bawang merah, cuci dan parut kemudian ambil 2 sendok makan minyak goreng, 1 / 2 sendok makan minyak kayu putih, seiris jeruk nipis diambil airnya atau air dari sedikit asam jawa, semua dicampur digosokan ke ketiak,punggung dan perut , kalau panasnya tinggi gosokkan ke kepala dan semua lipatan badan, juga ke perut telapak kaki dan bagian-bagian badan yang terasa panas kalau dipegang


2. Perut kembung


Ramuan yang sama dengan di atas, gosokkan ke perut dan sekitarnya, jika belum kentut , ulangi lagi kira-kira seperempat jam kemudian.


3. Masuk angin


5 biji bawang merah dikupas, dicuci, diparut , 1 sendok makan air larutan kapur sirih (kapur sirihnya cukup seujung kelingking) dicampur, digosok ke perut,punggung,tengkuk dan kaki


4. Kerokan (sapuan pada kulit)

2 bawang merah dikupas,dicuci,diparut lalu dicampur dengan 2 sendok makan minyak goreng
(Dulu masa mak mentua ada pernah rase disapu dengan bawang... buang angin)



5. Kerokan pada anak (sapuan pada kulit)


1 bawang merah dikupas,dicuci,dipotong jadi 2 lalu digosok-gosokan ke kulit anak, seperti kita sedang mengerok


6. Hipertensi


3 bawang merah, dikupas, dicuci, ditelah utuh atau diiris kasar dulu baru dimakan


7. Bisul atau luka


1 bawang merah dikupas, dicuci, diparut lalu ditempelkan ke bisul atau luka
(kalau sapu pada bisul, bisul mudah kecut dan luka cpt kering)

Anda Mungkin Menyukai Bacaan Ini

9 PEMBERI ULASAN

  1. kreatif btul siapa yg buat ni. xjd nk msk. hehee

    BalasPadam
  2. Kreatif kan... mmg cantik... suka tgk

    BalasPadam
  3. Balasan
    1. Nani... Bolehlah kita guna cara-cara tradisional ni... kadang2 jimat kos dan belanja

      Padam
  4. lawanyaa smeua gambar tu.sgt kreatif :D

    BalasPadam
    Balasan
    1. hebatkan kreatif sangat A-Design yg create

      Padam
  5. Cantiknya Bonde, suka tengok lah..wah header baru tu... winter sonata lagi cayalah..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kak Ana tqvm...
      Header tu...guna Power Point je... winter sonata kenangan terindah ;)

      Padam
  6. kreatif gile..pandai org yg buat nie..

    BalasPadam

[PENAFIAN]

Saya adalah pemilik blog www.bondezaidalifah.com secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.

Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.

Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.

~Awak sportinglah....terima kasih sudi tinggalkan komen dibawah.

~Sila tinggalkan link untuk Bonde balas kunjungan...

Terima kasih.