Museum Submarine Pantai Klebang

Assalamualaikum dan Selamat Pagi, Hai pembaca semua,  Kali ni... Tak nak lepas peluang untuk ke muzium kapal selam ni... Sebab dah dekat sangat dengan tempat ni... Dan fatin pun merengek-rengek ajak ayahnya melawat muzium kapal selam ni... Yang terletak di dataran 1 Malaysia Pantai Klebang. Jadi Bonde senyum jer... Teringgin juga nak jejak kaki... Dah kebetulan berada dikawasan Pantai Klebang ni... Berangan nak tengok dengan dekat... Lebih dekat lagi nak masuk dalam perut kapal tu... ( hi hi hi Bonde senyum riang)

Museum Submarine Pantai Klebang

Info Berkaitan Kapal Selam SMD Ouessant agosta 70


Hanya ada satu kapal selam di sini, SMD Ouessant, kapal selam kelas Agosta 70 yang dibina pada tahun 1978 oleh Arsenal de Cherbourg di Perancis. Kapal perang itu dinyahaktifkan oleh Angkatan Laut Perancis pada tahun 2001 dan kemudian dipindahkan ke Tentera Laut Diraja Malaysia di mana ia digunakan sebagai kapal latihan dari tahun 2005 - 2009. Ini adalah kapal selam bukan nuklear yang berkuasa elektrik / diesel. Kapal selam serupa telah digunakan oleh tentera laut Sepanyol dan Pakistan.

Sekarang kapal selam itu disandarkan pada sokongan baja di tanah kering dan terbuka untuk umum sebagai muzium.

kiranya usia kapal selam ini sebaya dengan umur Bonde, kerana ia dibina pada tahun 1978.

Info Bayaran Tiket Museum Submarine Pantai Klebang Tahun 2013 :


Dewasa RM 1.00

Kanak-Kanak RM 0.50

muzium kapal selam,MUSEUM SUBMARINE  PANTAI KLEBANG,

muzium kapal selam,MUSEUM SUBMARINE  PANTAI KLEBANG,

muzium kapal selam,MUSEUM SUBMARINE  PANTAI KLEBANG,

muzium kapal selam,MUSEUM SUBMARINE  PANTAI KLEBANG,

muzium kapal selam,MUSEUM SUBMARINE  PANTAI KLEBANG,

muzium kapal selam,MUSEUM SUBMARINE  PANTAI KLEBANG,

muzium kapal selam,MUSEUM SUBMARINE  PANTAI KLEBANG,

muzium kapal selam,MUSEUM SUBMARINE  PANTAI KLEBANG,

muzium kapal selam,MUSEUM SUBMARINE  PANTAI KLEBANG,

Sebelum masuk perut kapal selam, ada sedikit penerangan yang diberikan oleh penjaga Museum, tentang sejarah kapal selam ni... menarik juga info yang disampaikan.. sekurang-kurangnya ada juga ilmu pengetahuan tentang kapal selam nih.  Semakin tidak sabar nak masuk ke dalam perut kapal selam.
 
muzium kapal selam,MUSEUM SUBMARINE  PANTAI KLEBANG,

Pengalaman yang sangat indah berada dalam perut kapal selam, walaupun semuanya hanya tinggal sejarah... Alhamdulillah ada juga kenangan masuk ke dalam perut kapal selam.

Semasa berada dalam kapal selam ni, memang kami seperti berada dalam kapal selam sebenar...  bunyi air dan enjin sangat kuat.  walau ia hanya rakaman kami dapat merasalah apabila berada didalam kapal selam yang sebenar.

muzium kapal selam,MUSEUM SUBMARINE  PANTAI KLEBANG,

muzium kapal selam,MUSEUM SUBMARINE  PANTAI KLEBANG,
Awas! ada anak kapal sedang bertugas.. jangan ganggu mereka... (opps sebenarnya itu adalah patung yang menunjukkan anak kapal sedang bertugas dalam kapal selam ini.

muzium kapal selam,MUSEUM SUBMARINE  PANTAI KLEBANG,
 Kawasan Kepala Kapal Selam

muzium kapal selam,MUSEUM SUBMARINE  PANTAI KLEBANG,

muzium kapal selam,MUSEUM SUBMARINE  PANTAI KLEBANG,
Tempat tidur dan bahagian kawalan enjin.

muzium kapal selam,MUSEUM SUBMARINE  PANTAI KLEBANG,

muzium kapal selam,MUSEUM SUBMARINE  PANTAI KLEBANG,

 Wah... anak kapal yang ni tengah trainning.... Berapa nautica sekarang??? Test duduk...


muzium kapal selam,MUSEUM SUBMARINE  PANTAI KLEBANG,

  
Perasaan kagum dengan anggota kapal selam yg berkhidmat untuk negara... Malaysia boleh..

muzium kapal selam,MUSEUM SUBMARINE  PANTAI KLEBANG,

Ruang Mesyuarat di dalam kapal selam... walau tempat terhad tetap ada tempat untuk anak kapal dan ketua bermesyuarat/berbincang.

muzium kapal selam,MUSEUM SUBMARINE  PANTAI KLEBANG,

Ruang makan , rehat dan ruang tidur ini berada ditengah-tengah perut kapal.

muzium kapal selam,MUSEUM SUBMARINE  PANTAI KLEBANG,

Ruang dapur dan penyediaan makanan.

muzium kapal selam,MUSEUM SUBMARINE  PANTAI KLEBANG,

Ruang enjin kapal kawasan ini dilarang masuk dan dekat.  Jadi kita tengok dari jauh sahaja.

muzium kapal selam,MUSEUM SUBMARINE  PANTAI KLEBANG,

muzium kapal selam,MUSEUM SUBMARINE  PANTAI KLEBANG,

muzium kapal selam,MUSEUM SUBMARINE  PANTAI KLEBANG,

muzium kapal selam,MUSEUM SUBMARINE  PANTAI KLEBANG,

muzium kapal selam,MUSEUM SUBMARINE  PANTAI KLEBANG,

muzium kapal selam,MUSEUM SUBMARINE  PANTAI KLEBANG,

muzium kapal selam,MUSEUM SUBMARINE  PANTAI KLEBANG,

muzium kapal selam,MUSEUM SUBMARINE  PANTAI KLEBANG,

muzium kapal selam,MUSEUM SUBMARINE  PANTAI KLEBANG,

Memang seronok berada dalam kapal selam nih, satu pengalaman yang baru.. bagi anda yang tak tahu nak bawa anak kemana pada musim cuti sekolah bolehlah bawa ke Museum Submarine Pantai Klebang nih.. Masuk ke sini seperti mendapat pengalaman yang baru. merasai suasana dan kehidupan di dalam kapal selam.  Sedikit sebanyak mengajar kita erti kesabaran dan bekerja.  Bukan semua kerja tu nampak mudah tanpa keperitan... sebaliknya setiap orang mempunyai bidang dan kemahirannya.  bukan semua orang boleh bekerja dalam bidang ini tanpa kemahiran dan pengalaman.

muzium kapal selam,MUSEUM SUBMARINE  PANTAI KLEBANG,

Happy sangat dapat meneroka dalam kapal selam ni!

Jika anda nak ke Museum Submarine Pantai Klebang nih... 

Waktu operasi adalah seperti :

Isnin - Tutup

Selasa- Ahad - 9.00 pagi hingga 5.00 petang

Jangan lupa singgah disini kalau berada di Pantai Klebang  Melaka.


 ~ bonde :) riang~

 

Anda Mungkin Menyukai Bacaan Ini

0 PEMBERI ULASAN

[PENAFIAN]

Saya adalah pemilik blog www.bondezaidalifah.com secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.

Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.

Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.

~Awak sportinglah....terima kasih sudi tinggalkan komen dibawah.

~Sila tinggalkan link untuk Bonde balas kunjungan...

Terima kasih.