AGAR BIBIR TIDAK KERING...

Bibir kering sering dialami oleh ramai di antara kita terutamanya wanita yang berkerja di bawah terik mentari ataupun yang terlalu lama ddk di dlm kawasan berhawa dingin.

Selain faktor cuaca, ada beberapa lagi faktor yang turut menyumbang kepada masalah ini.  Salah satu daripada ialah kerana kurang air di dalam badan.

Sudah menjadi lumrah, setiap penyakit pasti ada ubatnye... begitu juga dengan masalah bibir ini...

~ ada beberapa cara untuk merawat bibir kering & mengelupas....

1-Kurangkan kebiasaan membasahkan bibir dengan menggunakan air liur ini kerana salah satu menyumbang kepada bibir kering.

2-Jangan memakai lip balm yg mengandungi pelbagai perasa, kerana ia akan mendorong anda untuk mejilat bibir...
( memang sedap lebih2 lg perasa stawbery hu hu hu)

3-Elakkan memakai lipstik yang berjenis (matte) lipstik kering tanpa kilat.  Lipstik jenis ini tidak mengandungi pelembab. Jika ada mungkin hanya sedikit sahaja.

4-Selalu memakan sayur yang segar, terutamanya yang mengandung vitamin C.


5-Gunakan madu untuk mengantikan lip balm ketika anda hendak tidur.


Selain dari itu, anda boleh mengamalkan dengan minum air kelapa muda dicampurkan dengan kuning telur dan sedikit madu lebah.  Amalkan petua ini sekali sehari.


Anda Mungkin Menyukai Bacaan Ini

0 PEMBERI ULASAN

[PENAFIAN]

Saya adalah pemilik blog www.bondezaidalifah.com secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.

Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.

Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.

~Awak sportinglah....terima kasih sudi tinggalkan komen dibawah.

~Sila tinggalkan link untuk Bonde balas kunjungan...

Terima kasih.