Muzik Untuk Kesihatan & Kebahagiaan


~ Muzik sebagai bahan terapi untuk mengurangkan penyakit

~ Muzik dapat mengurangkan tekanan dan menjadikan anda lebih relaks

~ Muzik sebagai saluran utama untuk kekuatan dan harapan seseorang

~ Muzik adalah bunyi yang harmonis untuk dihayati apabila ada suara yg berkumandang dengan bahasa indah-indah.

~ Jika inginkan kesihatan yang baik secara fizikal dan mental, berhati-hatilah memilih jenis muzik yang boleh meresap masuk ke dalam sistem badan anda.


Hasil Penelitian Membuktikan.....

Mengurangkan rasa sakit

  • Penelitian yg dilakukan dari Tufts-New England Medical Center mendapati muzik boleh memberi kesan menenangkan dan mengalih perhatian daripada rasa sakit.

Membantu Menurunkan berat badan
  • Hasil penelitian di Fairleigh University Teaneck, New Jersey yang meneliti 2 kelompok yang nmengalami masalah obesiti dengan mengikuti program diet dan senaman berjalan kaki 3 kali seminggu. Kumpulan pertama yang mendengar muzik kegemaran telah berjaya menurunkan berat badan sebanyak 8 kg dan lemak berkurangan 4 % berbeza dengan kumpulan yg tidak mendengar muzik ia  hanya turun 4 kg dan lemak berkurangan sebanyakj 2 % sahaja.

Mengatasi masalah tidur

  • Hasil penelitian dari university of Miami Scholl of Medicine, Florida mendapati mendengar muzik boleh meningatkan melatonin yang menimbulkan rasa tenang.

Jadikan Muzik sebagai terapi untuk : -

kurangkan tekanan

sambil mendengar muzik sambil berimaginasi



copy @
majalah RAPI 15 mac '11 59


















 


Anda Mungkin Menyukai Bacaan Ini

0 PEMBERI ULASAN

[PENAFIAN]

Saya adalah pemilik blog www.bondezaidalifah.com secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.

Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.

Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.

~Awak sportinglah....terima kasih sudi tinggalkan komen dibawah.

~Sila tinggalkan link untuk Bonde balas kunjungan...

Terima kasih.