BondeZaidalifahDotCom: RUKUN ISLAM KE 4 MENGELUARKAN ZAKAT FITRAH

RUKUN ISLAM KE 4 MENGELUARKAN ZAKAT FITRAH

9:49 am

Assalamualaikum Dan Selamat Pagi...

Hai reader semua ...

Apa khabar? sudah 20 Ramadhan hari ini , syukur alhamdulillah... masih diberi nafas untuk terus berada di bumi Allah.

Kita semua umat islam sedang menjalani ibadah puasa iaitu Rukun Islam yang ke tiga, Sudahkah anda menjalankan Rukun Islam yang ke empat. iaitu mengeluarkan Zakat Fitrah.

RUKUN ISLAM KE 4 MENGELUARKAN ZAKAT FITRAH

RUKUN ISLAM, MENGELUARKAN ZAKAT FITRAH

Tata Cara Membayar Zakat Fitrah dan Doa Zakat Fitrah

Bentuk Zakat Fitrah itu sendiri dapat berupa makanan pokok seperti beras, gandum, keju dan makanan pokok lain atau berupa Wang sebesar bahan Pokok tersebut. 

Berapa Besar Zakat Fitrah ? 

Zakat Fitrah yang wajib dibayar oleh 1 orang adalah 2.5 kg makanan pokok.

Seiring berjalannya waktu juga berpengaruh kepada nilai. Seperti nilai mata wang, harga barang, dan tingkat ekonomi masyarakat terus berubah dari tahun ke tahun. Namun, apakah zakat fitrah juga mengalami perubahan seiring berubahnya ekonomi masyarakat?

Menurut Syekh Yusuf Qardhawi, ketentuan jumlah yang harus dikeluarkan untuk zakat fitrah tidak berubah-ubah kerana telah dibatasi oleh ukuran syar’i, yaitu satu sha’ (satu gantang) sebagaimana yang ditentukan oleh Nabi SAW.

Hikmahnya, adalah sebagai berikut: 
Pertama, bagi bangsa Arab, khususnya orang-orang Badui, pada waktu itu wang mempunyai kedudukan yang terhormat. Maka jika kita meminta kepada salah seorang dari mereka, “Keluarkanlah wang satu dirham atau satu dinar!” Mereka tidak akan dapat mengabulkannya.

Di samping itu, mereka juga tidak mempunyai sesuatu pun selain makanan, seperti anggur, kurma, gandum, dan sebagainya, yang biasa dimakan orang Arab pada waktu itu. Inilah yang mendorong Nabi SAW membatasi (mengukur) zakat fitrah dengan sha’.

Kedua, nilai mata wang, seperti kita ketahui, dari waktu ke waktu selalu mengalami perubahan. Kadang-kadang kita jumpai mata wang real memiliki nilai kurs yang rendah sehingga nilai pembeliannya pun menurun. Tetapi terkadang terjadi sebaliknya, nilai kursnya mengalami kenaikan sehingga nilai beli dan jualnya pun naik.

Maka, apabila hal ini dijadikan ukuran zakat nescaya setiap waktu jumlahnya akan selalu berubah. Kerana itulah Nabi SAW memberikan ukuran baku yang tidak akan mengalami perubahan, yaitu sha’. Satu sha’ makanan biasanya cukup untuk mengenyangkan satu keluarga selama sehari.

Makanan pokok yang harus dikeluarkan untuk zakat fitrah tidak terbatas pada jenis tertentu, meskipun Nabi SAW pernah menentukannya pada masa beliau berdasarkan makanan pokok pada waktu itu. Kerana itu para ulama mengatakan bahwa mengeluarkan zakat fitrah berupa makanan pokok negeri setempat diperbolehkan, baik berupa beras, gandum, jagung, maupun lainnya.
Sedangkan ukuran satu sha’ itu sama dengan empat cedukan dua tangan lebih sedikit, atau sama dengan dua kilogram makanan, atau hampir lima rithl (lima pound). 

Selain itu, zakat fitrah ini boleh juga dibayar dengan wang sesuai dengan harganya, demikian menurut mazhab Abu Hanifah.

Bagi Muslim yang memiliki kelapangan rezeki, lebih utama membayar harganya lebih dari satu sha’, karena menu makanan pada masa-masa sekarang, misalnya, tidak hanya terbatas pada beras (nasi), tetapi disertai lauk-pauk, sayur, buah, dan sebagainya. Wallahua’lam.

Sumber Info

Waktu yang Tepat untuk Membayar Zakat Fitrah atau Zakat Fitri :

Waktu yang paling tepat adalah mulai dari terbit fajar pada hari ‘idul fitri' hingga dekat waktu pelaksanaan shalat ‘ied. 

Waktu yang dibolehkan iaitu satu atau dua hari sebelum ‘ied.

KADAR ZAKAT FITRAH BAGI NEGERI SELURUH MALAYSIA

KADAR ZAKAT FITRAH BAGI NEGERI SELURUH MALAYSIA

Bacaan Niat Bayar Zakat:

NIAT BAYAR ZAKAT FITRAH UNTUK DIRI DAN KELUARGA


NIAT BAYAR ZAKAT FITRAH UNTUK ORANG LAIN



UCAPAN DOA KETIKA MENERIMA ZAKAT



~ Bonde Senyum Riang ~

Baca entri yang lain

4 TEGURAN MEMBINA

  1. wahh.. gud sharing. terima kasih ya

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah.. Eraz dah selesaikan tunaikan Zakat Firah tahun ni..

    - ERAZ FADLI

    Jemput baca dan komen entri ini >> http://www.erazfadli.com/2017/06/susu-kambing-hayra-campuran-kurma-dan.html

    TQ :)

    ReplyDelete

~Awak sportinglah....terima kasih bagi comment.
~sila tinggalkan link untuk Bonde balas kunjungan...
~Dari Bonde Senyum Riang


[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di iffah208@gmail.com. 

[PENAFIAN] www.bondezaidalifah.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini. 

Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri. 

Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.

Arkib Blog

Babab.net

JUMLAH PAPARAN HALAMAN