DAPAT KURMA YUSUF TAIYOOB FREE



Assalamualaikum Dan Selamat Petang....Hai reader semua...

Salam Ramadhan, Jumaat yang lepas... di Pejabat Bonde ada perhimpunan pagi dan di hoskan oleh Jabatan Perancangan dan Unit OSC.

Seperti tahun yang lepas, 
Majlis pagi itu juga diserikan lagi dengan penyampaian buah kurma Yusuf Taiyoob oleh Kelab Sukan dan Kebajikan.

Wah stok kurma untuk bulan Ramadhan nanti, alhamdulillah tak payah beli.

DAPAT KURMA YUSUF TAIYOOB FREE

Ramai dah tahu kelebihan Buah Kurma, Bagi anda yang tidak tahu, Bonde share info yang berkaitan, Bonde jumpa dekat google.

KELEBIHAN BUAH KURMA


Khasiat buah kurma


NUTRISI BUAH KURMA

Buah kurma mengandung banyak zat gula serta 6 unsur makanan penting lainnya seperti lemak, protein, vitamin dan mineral dan air. Dalam 7 butir buah kurma setara dengan 100 gram yang mengan gula 75gr, glukoasa, frugkrosa, sukrosa, selulosa. Kurma juga mengandung selulosa 4gr air 22.5 protein 2.5gr, lemak 2.5 gr, mineral potassium 79 gr, mengandung fosfat 21miligram, belerang 65 miligram zat besi 5 miligram, magnesium 65 miligram, kalsium 65 miligram, fosfor 72 miligram, serta mengandung 7 asam amino esensial yaitu lisin, valin, leosin, arginin, teorinin, isalosin dan tritopan, vitamin A 65miligram B1 0.08 miligram B2 0.05 CO 2 hingga 2.6miligram, juga asam glutation sebagai antioksidan 100 gram kurma mengandung 350 kalori. Kurma juga mengandung kalsium mangan vitamin K dan Bkompleks. Dengan kandungan ini kurma merupakan buah sempurna karena hampir memenuhi semua kebutuhan gizi.

KHASIAT BUAH KURMA


1. Manfaat buah kurma sebagai penangkal racun. Dengan memakan 7 butir kurma setiap hari dapat melawan racun karena kurma memiliki kandungan vitokimia serta memiliki zat antioksidan.

2. Manfaat buah kurma untuk sumber energi. Buah kurma memiliki kandunagn energy untuk tubuh sehingga buah ini sering dijadikan sebagai makanan berbuka puasa.

3. Manfaat buah kurma untuk mencegah kanker usus besar. Kurma yang kaya serat dapat membantu selaput lendir usus dan mengikat bahan kimia sehingga mencegah kanker usus besar.

4. Kurma dapat melancarkan buang air besar.

5. Kandungan tannin pada kurma yang merupakan anti infeksi anti inflamasi dan anti hermaracik.

6. Kandungan vitamin A pada buah kurma memiliki manfaat kesehatan mata , kesehatan kulit dan melinduungi dari kanker paru paru dan kanker mulut.

7. Kurma merupakan sumber zat besi yang baik, zat besi merupakan komponen hemoglobin didalam sel darah merah yang menentukan daya dukung oksigen dalam darah.

8. Kalium yang terdapat dalam kurma dapat membantu mengendalikan denyut jantung dan tekanan darah sehingga memberikan perlindungan terhadap jantung koroner dan stroek.

9. Kalium yang terdapat dalam kurma sangat baik untuk kesehatan jantung, kandungan zat besi dan B Kompleks mikro nutrient untuk membentuk sel darah merah untuk mencegah anemia.

10. Zinc meningkatkan hormone testosterone untuk meningkatkan kebugaran pria.

MANFAAT KURMA UNTUK IBU HAMIL


1. Kurma mengandung zat besi untuk mencegah anemia sehingga buah ini baik untuk ibu hamil.

2. Kurma mengandung hormone oksitosin yang berguna untuk memperlancar persalinan dan asi.

3. Kandungan Glukosa dan Fructosa dan karbohidrat yang ada dalam buah kurma akan menambah kekuatan dalam proses persalinan.

4. Mengandung kalium yang bagus untuk mempertahankan kontraksi otot jantung.

5. Mengandung serat fiber yang sangat bagus untuk memperlancar proses pembuangan.

6. Kurma mengandung Nutrisi Kalium yang bagus untuk pertumbuhan gigi dan tulang pada janin.

Nilai kandungan gizi pada kurma sangat kompleks, kandungan gloukosa dan fluktosa yang akan memberikan energy pada tubuh. Selain zat gula kurma mengandung air, protein, serat dan sedikit sekali mengandung asam lemak jenuh, selin itu kurma juga mengandung vitamin yang bias di bilang kompleks, vitamin A, B1, B2, B6, C serta berbagai mineral dan asam organic sehingga teramat saying jika anda menghilangkan menu kurma dalam menu makanan anda.

KHASIAT AIR NABEEZ


Kurma ni kan selain makan begitu sahaja boleh juga buat rendaman, Kawan Bonde Nina Mirza ada kongsikan Khasiat Air Nabeez jangan lupa cuba tau!


KURMA YUSUF TAIYOOB

Selamat berpuasa semua...

~ Bonde Senyum Riang ~

Catat Ulasan

3 Ulasan

  1. Allhamdulillah... rezeki ramadhan mmg byk dgn kurma percuma... :)

    BalasPadam
  2. yusof taiyob menjadi pilihan kami juga.
    JanjiKita

    BalasPadam
  3. Saya pula suka kurma yang sedikit kering dan kurang manis. Nanti boleh la buat resipi letak butter dan kacang badam ye hehe..

    BalasPadam

[PENAFIAN]

Saya adalah pemilik blog www.bondezaidalifah.com secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.

Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.

Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.

~Awak sportinglah....terima kasih sudi tinggalkan komen dibawah.

~Sila tinggalkan link untuk Bonde balas kunjungan...

Terima kasih.