TOUCH TYPING....



Assalamualaikum dan Selamat Petang...

Bonde nak cerita sikit pada anda semua, throwback cerita dulu-dulu Bonde pernah menjalani Kursus Asas Menaip Dan Trengkas di UTM Space, wahh seronoknya jadi student kat UTM.. selama 2 hari.

Hari pertama, 

Bonde diterangkan mengenai Kursus Asas Menaip, masa tu, Bonde menyandang jawatan Pembantu Tadbir Rendah (Jurutaip).  Kerja Jurutaip bukan mudah ianya kene menduduki peperiksaan kecerdasan menaip untuk pengesahan dalam jawatan ketika itu,  Kalau tak ada asas menaip memang parah, tak lulus dan kene repeat dalam masa 3 tahun tempoh percubaan yang diberi.  Alhamdulillah Bonde lepas peperiksaan kecerdasan menaip masa mula-mula ambil pada tahun pertama.

Siapa tak lulus kene repeat peperiksaan tersebut.

Pada tahun 2007-2008 , masa tu, SUK adakan ujian PTK1-PTK4 siapa lulus hingga PTK4 untung gaji naik sangat tinggi.

Tapi sayangnya susah nak lulus peperiksaan tu.  Peperiksaan speed typing... (masa ni memang menyampah pi exam)

Pada tahun 2009 -2010 Walaupun jawatan Jurutaip telah dimansuhkan, tapi ilmu menaip tu terus digunakan hingga sekarang dan sangat berguna sekali. Jika dipraktikkan skill menaip tanpa salah ia akan memudahkan kerja-kerja menaip tak perlu nak check kesalahan banyak-banyak kali.

Untuk anda yang nak belajar sendiri menaip dirumah  dengan mengunakan key yang betul boleh asah skill anda di : Pembelajaran Penaipan Sentuh 

Bonde kalau free-free akan follow latihan dekat sini. ada banyak latihan anda boleh cuba hingga anda puas hati!

Sebab kalau nak ambil sijil asas menaip pon memang kosnya mahal 300+ cubalah survey.




belajar menaip



Fingerposition: 

Apabila anda mula pada pelajaran yang anda mesti meletakkan jari telunjuk anda seperti yang ditunjukkan pada imej di bawah. Ini adalah kedudukan permulaan, dan kekunci ASDF, untuk tangan kiri anda, dan JKL ;, untuk tangan kanan anda dipanggil 'kunci rumah'.
Touch Typing For Beginners

Dengan jari telunjuk anda dapat merasakan benjolan di 'F' kunci dan 'J'. Apabila anda menaip anda perlu kembali kepada kedua-dua kunci secepat kekunci telah ditekan pada keyboard supaya anda tahu sepanjang masa di mana anda berada pada papan kekunci. Jika anda tidak mencari 'F' kunci dan 'J' sekali lagi anda akan tersesat dan membuat banyak kesilapan. Atas sebab yang sama pelajaran pertama dilakukan tanpa perlu menggerakkan jari anda dari kedua-dua kunci.

typing for beginners


Apabila anda menaip anda mesti menggunakan jari tertentu untuk kunci sama sepanjang masa seperti yang ditunjukkan pada imej di atas. Jika anda tidak berbuat demikian anda tidak lama lagi akan kehilangan orientasi anda dan membuat kesilapan. 

Utama seterusnya yang akan ditekan: 

Anda mempunyai dua cara untuk menentukan apa yang penting untuk menekan depan. Pertama sekali utama seterusnya untuk ditekan diserlahkan oleh cahaya kuning sekitar kunci seperti ini

typing for beginners on Mac
Kunci seterusnya adalah 'D'. 

Kedua utama seterusnya untuk ditaip ditunjukkan oleh anak panah pada baris anda menaip seperti ini:

typing for beginners.


Sentuh menaip tanpa melihat! 

Apabila anda seorang pemula pada sentuhan menaip anda perlu cuba untuk menaip tanpa melihat papan kekunci. 

Dengan cara ini anda sudah tentu akan melakukan kesilapan untuk memulakan dengan, tetapi dengan beberapa latihan ia akan menjadi semula jadi untuk anda. Sebaliknya melihat di papan kekunci yang digambarkan pada skrin di bawah teks. 

Jika anda menaip huruf yang salah ia akan diserlahkan dengan menukar warna font ke merah. 

Bilangan kesilapan anda membuat ditanda di sebelah kanan bahagian atas skrin. Jika anda setengah jalan melalui media pengajaran 'Repeat' bilangan kesilapan akan ditetapkan semula dan anda boleh memulakan kembali.





Postur semasa duduk menaip. 

Apabila anda melatih sentuhan menaip kanan duduk postur adalah penting. Pastikan: 

1. menjaga kaki anda rata di atas lantai.

2. mempunyai paha di peringkat dengan kerusi. 

3. perbaikilah belakang anda. 

4. lihat pada skrin dengan cara yang paling selesa, dan melihat pada sudut kira-kira 12-15 darjah ke bawah. 

Melakukan ini anda akan mengelakkan sakit di belakang anda dan anda akan dapat untuk menaip untuk masa yang lama tanpa bebanan besar kepada leher dan bahu anda.


 
 ~ Bonde Senyum Riang ~

Catat Ulasan

1 Ulasan

  1. Saya taip patuk ayam jer.hehe.. confirm repeat kalau sy amek exam.haha

    BalasPadam

[PENAFIAN]

Saya adalah pemilik blog www.bondezaidalifah.com secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.

Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.

Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.

~Awak sportinglah....terima kasih sudi tinggalkan komen dibawah.

~Sila tinggalkan link untuk Bonde balas kunjungan...

Terima kasih.