PULAU MENARIK DI MALAYSIA [ PULAU RAWA ]



Assalamualaikum dan Selamat Tengahari...

Hari ni, Bonde berangan nak pergi Pulau Rawa!... Mata Bonde dah nampak dekat je Pulau Rawa ni.. Sebelum Pejam Mata hati berkata-kata, Moga buka mata nanti dah berada di Pulau Rawa, Ting! eh tak sampai lagi macam mana ni??

Info mengenai :

Pulau Rawa Johor

Pulau Rawa Johor (turut dikenali sebagai Rawa Island) adalah sebuah pulau karang yang indah kecil dan tempat percutian yang sempurna dalam Daerah Mersing, Johor Malaysia. Ia adalah pilihan yang sempurna bagi mereka yang mencari tempat percutian yang mudah dari bersusah-payah dan buzz kehidupan bandar. Pulau Rawa Johor juga pilihan yang terbaik jika anda merancang untuk 2 hari percutian hujung minggu bercuti dengan rakan-rakan dan ahli keluarga. Pulau ini kecil dan dikelilingi oleh air laut biru yang bersih. Anda akan dapat menikmati pemandangan laut tercemar oleh pencemaran.

Pulau Rawa adalah permata sebuah pulau ditemui oleh hanya dengan beberapa pelancong. "Rawa" adalah istilah tempatan di Malaysia untuk merpati putih, yang banyak terdapat di pulau itu. Oleh itu, dengan nama yang indah, ia adalah satu tempat pelancongan yang popular di Malaysia. Ramai pelawat tempatan dan pelawat antarabangsa terutamanya pelancong dari Singapura yang datang untuk menikmati pantai pasir putih yang agak bersih, jelas dan tidak tercemar.

Ia benar-benar sebuah pulau di mana sebelah pulau adalah pantai ditutup dengan pasir putih dan pada bahagian lain mempunyai tebing menegak berbatu. Dengan cuaca yang sempurna di Malaysia, sebahagian besar pengunjung menikmati tidur siang dalam buaian, berjemur, atau menyejukkan badan di dalam air biru yang jelas.

Sebagai sebuah pulau karang yang kaya dengan hidupan laut bersama-sama dengan pantai yang indah, ia dibentangkan terumbu karang luar pesisir tidak tercemar yang memberikan kejutan kepada pelancong untuk eksplorasi air itu.

Bagi mereka yang mencari percutian hujung minggu, anda tidak boleh mencari lokasi yang lebih indah daripada Pulau Rawa Johor. Jadi, menikmati cuti anda di Pulau Rawa Malaysia dan membolehkan kita membimbing anda tentang apa dan bagaimana anda boleh menggunakan hujung minggu 2 hari anda dan menikmati sehingga maksimum semasa anda berada di pulau itu.
Di mana Adakah Pulau Rawa Mersing

Pulau Rawa adalah sebuah pulau yang agak kecil yang terletak 16km (10 batu) di luar pantai timur sebuah bandar kecil di Johor Malaysia - Mersing. Pulau Rawa Mersing pasti pulau permata yang perlu anda kunjungi. Satu-satunya cara untuk sampai ke pulau ini dengan bot dan anda boleh mengambil bot di Mersing Port di Johor. Ia akan mengambil masa kira-kira 30 minit perjalanan dengan bot laju atau menaiki feri jam dari Mersing ke pulau itu.

Ia adalah disyorkan bahawa anda memeriksa masa feri lebih awal dan merancang perjalanan itu dengan sewajarnya kerana biasanya semasa musim puncak (April hingga Oktober) no. bot laju dan feri perjalanan antara Mersing dan Pulau Rawa adalah lebih daripada musim off di mana biasanya hanya terdapat hanya 1 atau 2 tunggangan sehari.

Di mana Adakah Pulau Rawa?

Where Is Pulau Rawa

Jika anda tidak mahu berada di khalayak ramai, anda boleh memilih untuk melawat Pulau Rawa Mersing semasa musim off tetapi memeriksa jadual waktu untuk tunggangan adalah satu kemestian semasa merancang untuk perjalanan.

Ramai daripada anda akan terkejut terdapat banyak pulau-pulau indah di Mersing, Johor Malaysia menunggu untuk anda untuk dilawati.

Apa yang Khas Mengenai Pulau Rawa Mersing Johor

Pulau Rawa Mersing adalah sebuah pulau persendirian yang berpangkalan di Johor Bahru Malaysia dan padan sekali dimiliki oleh keluarga Kesultanan Johor. Johor Bahru merupakan bandar ketiga terbesar di Semenanjung Malaysia. Kebanyakan pelancong adalah lebih biasa dengan Pulau Langkawi, Pulau Redang, Pulau Pangkor, atau Pulau Sipadan. Walau bagaimanapun, Pulau Rawa Mersing juga merupakan salah satu daripada pulau-pulau yang indah di Malaysia dengan air yang jernih yang hebat untuk aktiviti air.

Oleh kerana lokasinya yang strategik di mana ia terletak di seberang Selat Johor dari Singapura (dengan mana ia dihubungkan dengan jalan raya dan kereta api tambak), ia merupakan destinasi hujung minggu yang popular, terutamanya bagi ekspatriat yang menetap di Singapura untuk menikmati pasir putih dan teluk di Mersing Johor.

Ia hanya mengambil masa 3 jam untuk warga Singapura untuk perjalanan ke pulau, di mana ia akan mengambil masa kira-kira 5 jam untuk orang dari Kuala Lumpur untuk melakukan perjalanan ke Mersing Johor.

Peta dimana terletaknya Pulau Rawa

        

Sekitar pemandangan indah yang buat Bonde tak boleh lupa keindahan Pulau ini Subhanallah.





Dalam banyak-banyak kelebihan Pulau Rawa yang buat Bonde berangan sangat nak pergi sebab ada gelongsor air di atas jeti ala-ala  taman tema air.


Naik gelongsor ni terus masuk dalam air.... seronoknya! kecabooommmm











.

Klik untuk Pakej Pulau Rawa



 
 ~ Bonde Senyum Riang ~

Catat Ulasan

2 Ulasan

[PENAFIAN]

Saya adalah pemilik blog www.bondezaidalifah.com secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.

Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.

Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.

~Awak sportinglah....terima kasih sudi tinggalkan komen dibawah.

~Sila tinggalkan link untuk Bonde balas kunjungan...

Terima kasih.