MENARIK BUNGA BAWANG & KEGUNAAN UNTUK PERUBATAN TRADISIONAL

by - February 25, 2015








ASSALAMUALAIKUM...

MESTI SERONOK NAK MASAK LAUK MAKAN TENGAHHARI SAMBIL SAMBIL TENGOK PIC NI...
HIASAN BAWANG DARI FB A DESIGN...

CANTIK... BONDE SUKA...
BOLEH NAIKKAN MOOD MEMASAK...

FAKTA TENTANG BAWANG...


1.Demam pada anak

Kupaslah 2 atau 3 bawang merah, cuci dan parut kemudian ambil 2 sendok makan minyak goreng, 1 / 2 sendok makan minyak kayu putih, seiris jeruk nipis diambil airnya atau air dari sedikit asam jawa, semua dicampur digosokan ke ketiak,punggung dan perut , kalau panasnya tinggi gosokkan ke kepala dan semua lipatan badan, juga ke perut telapak kaki dan bagian-bagian badan yang terasa panas kalau dipegang


2. Perut kembung


Ramuan yang sama dengan di atas, gosokkan ke perut dan sekitarnya, jika belum kentut , ulangi lagi kira-kira seperempat jam kemudian.


3. Masuk angin


5 biji bawang merah dikupas, dicuci, diparut , 1 sendok makan air larutan kapur sirih (kapur sirihnya cukup seujung kelingking) dicampur, digosok ke perut,punggung,tengkuk dan kaki


4. Kerokan (sapuan pada kulit)

2 bawang merah dikupas,dicuci,diparut lalu dicampur dengan 2 sendok makan minyak goreng
(Dulu masa mak mentua ada pernah rase disapu dengan bawang... buang angin)



5. Kerokan pada anak (sapuan pada kulit)


1 bawang merah dikupas,dicuci,dipotong jadi 2 lalu digosok-gosokan ke kulit anak, seperti kita sedang mengerok


6. Hipertensi


3 bawang merah, dikupas, dicuci, ditelah utuh atau diiris kasar dulu baru dimakan


7. Bisul atau luka


1 bawang merah dikupas, dicuci, diparut lalu ditempelkan ke bisul atau luka
(kalau sapu pada bisul, bisul mudah kecut dan luka cpt kering)

You May Also Like

9 PEMBERI ULASAN

  1. kreatif btul siapa yg buat ni. xjd nk msk. hehee

    ReplyDelete
  2. Kreatif kan... mmg cantik... suka tgk

    ReplyDelete
  3. Replies
    1. Nani... Bolehlah kita guna cara-cara tradisional ni... kadang2 jimat kos dan belanja

      Delete
  4. lawanyaa smeua gambar tu.sgt kreatif :D

    ReplyDelete
  5. Cantiknya Bonde, suka tengok lah..wah header baru tu... winter sonata lagi cayalah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kak Ana tqvm...
      Header tu...guna Power Point je... winter sonata kenangan terindah ;)

      Delete
  6. kreatif gile..pandai org yg buat nie..

    ReplyDelete

~Awak sportinglah....terima kasih bagi comment.
~sila tinggalkan link untuk Bonde balas kunjungan...
~Dari Bonde Senyum Riang